Mama en papa snappen wat ik voel

‘Lastig hè, die rits.’ ‘Oe, daar word je boos van.’ ‘Wat vind jij je broertje grappig, hè?’ Het is goed voor een kind als hun ouders geregeld dingen zeggen waaruit blijkt dat ze doorhebben wat het kind denkt of voelt.

Die conclusie valt te trekken uit een hele reeks recente onderzoeken. Mind-minded gedrag van ouders noemen onderzoekers dat. Enkele bevindingen:

Training

Positief opvoeden voor puberouders

  • Positief contact maken met je kind
  • Omgaan met je eigen emoties én die van je kind
  • Afspraken maken en grenzen stellen
bekijk de training
Nu maar
€ 67,50

1 Kinderen van mind-minded ouders kunnen zich beter verplaatsen in wat er in anderen omgaat. Ook zijn ze veiliger gehecht aan hun ouders, wat wil zeggen dat ze een stabiele vertrouwensrelatie hebben. Daardoor begeven ze zich met meer vertrouwen in nieuwe situaties.

2 Baby’s van 8 maanden met een mind-minded moeder zijn later beter in lezen en rekenen. Hoe meer mind-minded de kersverse moeder was, hoe vaardiger het kind als bijna 11-jarige. Dat blijkt uit Brits onderzoek onder tweehonderd moeder-kind-duo’s. Het positieve verband gold vooral voor kinderen uit lagere sociaal-economische milieus. De onderzoekers vermoeden dat het expliciet benoemen van gedachten en gevoelens extra stimulerend werkt voor de ‘taligheid’ van zulke kinderen.

3 Soms zitten ouders er helemaal naast en benoemen ze gedrag of gevoelens die op dat moment helemaal niet spelen bij de baby. Ze zeggen ‘Je hebt honger hè?’, terwijl de baby gewoon lekker met zijn drinkbeker zit te timmeren. Of: ‘O, die vind je eng’ als het kind juist geboeid naar een pop staart. ‘Non-attuned’ noemen de onderzoekers dat: niet-afgestemd.

Natuurlijk zit geen enkele ouder altijd precies goed als het gaat om wat zijn of haar kind denkt of voelt. Maar de ene ouder blijkt wel veel meer geneigd dan de ander om na te denken over wat er in het hoofd van zo’n kleintje omgaat. En hoe gemotiveerder ouders zijn om hun kind echt te zien zoals het is, des te beter ze doorgaans zijn in mind-minded gedrag. En dat heeft voor hun kind veel positieve gevolgen.

Bronnen o.a.: Mothers’ early mind-mindedness predicts educational attainment in socially and economically disadvantaged British children, Child Development, nog te verschijnen

auteur

Anne Pek

Gezondheid is zoveel meer dan niet ziek zijn. Het is ook lekker in je vel zitten, zin hebben in dingen, ermee kunnen omgaan als het even tegenzit. Als wetenschapsjournalist volg ik gretig het onderzoek naar alles wat ons geestelijke en fysieke welzijn beïnvloedt, en al sinds 2005 schrijf ik voor Psychologie Magazine over gezondheid in die brede zin.

» profiel van Anne Pek

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Invloed van de jeugd

‘Lastig hè, die rits.’ ‘Oe, daar word je boos van.’ ‘Wat vind jij je broertje grappig, h...
Lees verder
Kort

Mama en papa snappen wat ik voel

‘Lastig hè, die rits.’ ‘Oe, daar word je boos van.’ ‘Wat vind jij je broertje grappig, h...
Lees verder
Training

Van angst naar lef

‘Lastig hè, die rits.’ ‘Oe, daar word je boos van.’ ‘Wat vind jij je broertje grappig, h...
Lees verder
Kort

Mama en papa snappen wat ik voel

‘Lastig hè, die rits.’ ‘Oe, daar word je boos van.’ ‘Wat vind jij je broertje grappig, h...
Lees verder
Artikel

‘Mijn kind hoeft geen prik’ – 5 misverstanden over...

Een groeiende groep Nederlandse ouders laat haar kinderen niet inenten. Waarom nemen zij het risico ...
Lees verder
Artikel

Lief zijn voor je zusje!

Niet stelen, niet liegen en respect hebben voor anderen: we hopen allemaal dat onze kinderen zullen ...
Lees verder
Artikel

Opvoeden als vak

‘Lastig hè, die rits.’ ‘Oe, daar word je boos van.’ ‘Wat vind jij je broertje grappig, h...
Lees verder
Artikel

Schoolziekte is gevaarlijk

‘Lastig hè, die rits.’ ‘Oe, daar word je boos van.’ ‘Wat vind jij je broertje grappig, h...
Lees verder
Artikel

Wat voor ouder bent u?

‘Lastig hè, die rits.’ ‘Oe, daar word je boos van.’ ‘Wat vind jij je broertje grappig, h...
Lees verder
Artikel

De invloed van vroege ervaringen

Ze doet al meer dan 25 jaar onderzoek naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van baby's en peuters....
Lees verder