De vraag
Niet uitgenodigd
Mijn zoon (8) is niet uitgenodigd op het partijtje van een vriendje uit zijn klas. Hij heeft er veel moeite mee, hoe kan ik hem steunen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Het liefst zouden we onze kinderen behoeden voor dit soort teleurstellingen en pijn, maar dat kan helaas niet. Het leven is een harde leerschool en ook jouw kind moet door tegenslagen heen. Maar je kind leert daarvan om met teleurstellingen om te gaan en te incasseren. En ook dat de wereld niet vergaat als het even tegenzit.
Jouw rol is: je kind helpen om zo goed mogelijk met teleurstellingen en pijn te leren omgaan. Dat doe je door hem te troosten en naar hem te luisteren zonder je eigen mening te geven of in te gaan op wat hij vertelt. Zeg bijvoorbeeld: ‘Nou, dat is een teleurstelling, ik kan me voorstellen dat je veel zin had in dat partijtje. Wat vervelend voor je.’ Geef je kind de tijd en ruimte om ervan te balen.
Pas op met negatieve uitlatingen over het vriendje of goedbedoelde adviezen als: ‘Ik zou hem ook niet uitnodigen voor jouw verjaardag.’ Kindervriendschappen zijn soms nog zo veranderlijk als het weer, dus wie weet hoe de dag van morgen er weer uitziet.
Natuurlijk is troosten door samen iets leuks te gaan doen prima, maar zorg er wel voor dat je de teleurstelling niet wegwimpelt. Laat het gevoel er zijn en zorg dat je er gewoon voor hem bent.