De vraag
Zal ik mijn stervende vader opzoeken?
Beste Jolet,
Wij zijn vier vrouwen onder één dak – mijn moeder en drie dochters – en we vormen een hechte bende. Mijn vader is, toen ik zeven was, veroordeeld tot een celstraf en daarna een nieuw leven begonnen. Om mijn moeder niet te kwetsen, heb ik hem al elf jaar niet meer gezien. Nu dringt de tijd, want ik hoor dat hij terminaal ziek is. Maar ik durf niet te gaan. Ik vrees de reactie van mijn moeder. En stel dat ik opnieuw van mijn vader ga houden, net nu ik hem weer zal verliezen? Het meest beangstigt mij de pijn dat ik misschien nooit zal weten wie hij is. Ik sta voor een onmogelijke keus. Wat zal ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Aarzel niet langer. Zoek uw vader op. Het is heel natuurlijk dat u hem wilt leren kennen. U loopt het risico om enorm veel spijt te krijgen als u niet gaat. Natuurlijk zal het heel emotioneel zijn, maar verdriet heeft u toch al, door zijn jarenlange afwezigheid. Een ontmoeting zal die pijn vermoedelijk niet verergeren. Weet u al wat uw vader zelf wil? Ik zou beginnen met een voorzichtig telefoontje naar hem of zijn vrouw om de stemming te peilen. Bedenk, als u met uw moeder praat, dat u het hierover niet met elkaar eens hoeft te zijn. Ieder heeft zijn eigen manier om met verdriet om te gaan. Gelukkig heeft u een hechte band. Wat willen uw zussen eigenlijk? Misschien wil er wel eentje met u mee.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.