De vraag
Zal ik mij bemoeien met de relatie tussen mijn kinderen?
Hallo Else-Marie,
Ik ben moeder van drie kinderen. Twee meiden van 32 en 29 jaar en een zoon van 26 jaar. Ze wonen niet meer thuis. Het middelste meisje is altijd al anders geweest en in haar pubertijd ontwikkelde ze het borderline-syndroom. Het gaat nu goed, ook zonder medicijnen. Toch hebben de andere kinderen veel moeite met haar gedrag en er heerst een ruzie-achtige sfeer.
Als moeder hoor ik alle verhalen aan en probeer voor iedereen begrip bij elkaar te kweken. Aan een kant weet ik wel dat ik me er niet mee moet bemoeien maar dat gaat me niet makkelijk af. Omdat ik wel eens wat zeg ontstaat er nog meer verwarring en dan besef ik ook wel dat ik me beter stil kan houden maar dat is zo moeilijk. Ik weet dan weer dingen van één kind waardoor ik denk dat de ander dan meer begrip heeft als die het ook weet. Mijn vraag is dan ook: moet ik me er nu wel of niet mee bemoeien.
mevrouw T.

Het advies
Beste mevrouw T.,
U wilt graag dat uw kinderen het goed met elkaar hebben. Dat betekent dat u probeert hen daarbij te helpen. Dat moet u ook zeker blijven doen. Het klinkt in uw brief alsof de twee andere kinderen moe zijn van het tonen van begrip en van zorg dragen voor hun zus. Misschien zien zij niet (meer) hoe uw middelste dochter met haar borderline-syndroom, toch heeft zorg gedragen voor haar broer en zus.
Uw kinderen willen alledrie niet het begrip van anderen, maar ze willen merken dat ze belangrijk voor de anderen zijn, dat de anderen oog voor ieder hebben en dat in hun gedrag tonen. U kent uw kinderen het beste, dus u kunt hen helpen te bedenken op welke manier ze wat voor elkaar kunnen betekenen door iets voor de anderen te doen, bijvoorbeeld op heel praktisch vlak: helpen opknappen van woonruimte of een keer voor elkaar koken. Dan komt daarna het begrip vanzelf weer.
Else-Marie van den Eerenbeemt en Nelly Bakhuizen
• Else-Marie van den Eerenbeemt is familietherapeut, specialist familieverhoudingen, docent Voortgezette Opleidingen aan de HvA/ProEducation, publicist en onderzoeker op het gebied van de ouder-kind relatie. Else-Marie schreef o.a. het boek De liefdesladder, over liefde en familiegeschiedenis.
• Neem ook een kijkje op haar site: www.else-marie.nl