De vraag
Heeft mijn moeder een dwangmatige persoonlijkheidsstoornis?
Geachte heer Berretty,
Wat zijn precies de kenmerken van mensen met een dwangmatige persoonlijkheidsstoornis? Ik heb namelijk sterk het idee dat mijn moeder hier al jaren last van heeft. Ze heeft het echter nog nooit toegegeven. Ze noemt zichzelf gewoon erg netjes en precies en doet graag dingen drie keer. Maar ik moet zeggen dat ik er als kind wel last van heb gehad. Ik had het gevoel altijd op mijn tenen te moeten lopen.
Wat mij, nu ik wat ouder ben (26), eveneens opvalt, is dat mijn moeder eigenlijk op een heel irreële wijze naar de wereld en de mensen om haar heen kijkt. Ze vergelijkt altijd alles en iedereen met hoe andere mensen het hebben of zijn. Hierdoor heb ik als kind altijd het gevoel gehad (en dat heb ik eigenlijk nog steeds) dat het bij mij nooit goed genoeg was. Kan dit gedrag samenhangen met een dwangmatige persoonlijkheidsstoornis?
Esther

Het advies
Beste Esther,
Kort samengevat, zoals ook op de achterkant van mijn boekje staat, lijdt iemand met een dwangmatige persoonlijkheidsstoornis aan de 5 P’s: (te) precies, (te) plichtsgetrouw, (te) perfectionistisch, (te) prestatiegericht en (te) punctueel. In de beschrijving van jouw moeder is van deze eigenschappen zeker het nodige terug te vinden. Om iets meer duidelijkheid te krijgen of ze inderdaad aan een dwangmatige persoonlijkheidsstoornis lijdt, zou ze eigenlijk het zelftestje volgens Beck uit het boek moeten invullen. Die richt zich namelijk op iemands denkbeelden, en die kun je niet van de buitenkant aflezen.
Inderdaad hebben partner en kinderen meer last van een persoonlijkheidsstoornis dan de persoon zelf. Voor de mensen die aan een dwangmatige persoonlijkheidsstoornis lijden, blijft het lang vanzelfsprekend dat ze zijn zoals ze zijn.
Ed Berretty