De vraag
Wie is slachtoffer en wie dader bij pesten?
Pesten op school komt geregeld voor, soms ook zonder dat leerkrachten het merken. Hoe kun je dit het beste voorkomen? En wat doe je er als leerkracht aan als er gepest wordt? Richt je je bij hulp als een kanjertraining niet teveel op het slachtoffer? Een dader moet toch ook gestopt worden omdat hij bezig is met destructief gedrag?

Het advies
Over pesten valt zeer veel te zeggen. In het algemeen kan worden gezegd dat de tegenstelling pester versus gepeste niet altijd een duidelijke indeling is. Voorbeeld: een drietal meisjes komt beklag doen bij de leerkracht. Ze vertellen dat een van de jongens bij herhaling hun borsten en billen betast. De school treedt krachtig op. Uiteindelijk wordt de jongen geschorst van school.
Goede aanpak? Niks hoor, de meisjes hadden bedacht dat ze door samen te spannen deze jongen op die manier van school konden pesten. Wil je dit soort processen doorzien, dan moet een leerkracht/een school inzicht hebben in de dynamiek die ten grondslag ligt aan pestproblematiek. Het meest eenvoudige om pestproblematiek te voorkomen is het goede voorbeeld van de leerkracht en de ouders zelf, waarin het uitgangspunt is: heb respect voor het andere/de ander en voor jezelf.