Hoe wordt mijn hoogbegaafde zoon sociaal sterker?

Dag Lianne,
Onze zoon was in alles erg snel. Hij had zichzelf al leren lezen toen hij naar de basisschool ging. Daar ging het echter niet goed. Hij sloeg groep 2 over omdat hij zich verveelde (toen getest IQ 138). Maar hij werd niet uitgedaagd en wilde niet werken. Omdat hij een ‘lastig kind’ werd gevonden (diagnose PDD-NOS [een aan autisme verwante stoornis, red.]); niet werkte en ‘rare’ vragen stellen; vond men dat hij met 10 jaar klaar was.

Hij ging naar het gymnasium, wist niet hoe hij moest leren en heeft vooral dat geleerd in dit jaar (cijfers werden in de loop van het jaar wel beter maar niet voldoende om sterk over te gaan.) Hij deed de eerste nogmaals over, hoefde er niet veel voor te doen om dit goed te doorlopen. Nu vind men dat hij nog een keer de eerste klas moet doen (met een beetje stof van de tweede) om hem sociaal sterker te maken. Weegt dit op tegen het ‘weer niet mogen leren’?

Vriendelijke groet van een bezorgde moeder

 

Ons advies

Beste bezorgde moeder,
Ik begrijp uw zorg. Het is goed dat men op het gymnasium aandacht heeft besteed aan het ‘leren leren’. Als ik u goed begrijp wil men hem op school voor de derde keer de eerste klas laten doorlopen. Dit verbaast me. Het is echter lastig om, zonder uw zoon te kennen, te beoordelen of nogmaals de eerste klas overdoen hem sociaal sterker zal maken.

Het is in ieder geval van groot belang dat hij cognitief uitgedaagd blijft worden. Dit betekent bij doubleren waarschijnlijk dat hem een ander programma moet worden aangeboden dan zijn klasgenoten. Er moet goed nagedacht worden of dit het sociaal functioneren ten goede zal komen. Een alternatief zou zijn dat hij op school in ieder geval cognitief wordt uitgedaagd, waarvoor hij mogelijk in een hogere klas beter op zijn plaats is, en als er sociale problemen zijn, hij daar met behulp van een deskundige bij geholpen wordt.
vriendelijke groet,
Lianne Hoogeveen

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

    Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek
Expert

Lianne Hoogeveen

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Wat is de grens tussen autisme en hoogbegaafdheid?

Lees verder
Verhaal

Denk ik te veel na (of te weinig)? – De valkuilen van denkers en doeners

Een denker blijft soms maar door piekeren over alle opties. Doeners rollen de mouwen op – en reali...

Lees verder
Advies

Niemand weet dat ik autistisch ben

Lees verder
Artikel

De kunst van het flirten

Lees verder
Advies

Waarom haalt mijn hoogbegaafde dochter slechte cijfers?

Lees verder
Artikel

Autist speelt als baby al anders

Lees verder
Artikel

Babbeltje hier, praatje daar

Lees verder
Artikel

Baby in therapie

Lees verder