De vraag
Mijn dochter (14) gaat misschien niet over
Dag Emmeliek,
Mijn dochter (14, 2VWO) heeft altijd supercijfers gehad. Dit jaar heeft ze veel onvoldoendes en lijkt misschien niet eens over te gaan. Thuis is ze gezellig, maar wel prikkelbaar en veelal gestrest over wat ze allemaal moet doen. Ze zegt geen tijd te hebben, maar brengt volgens mij ook veel tijd door tekenen.
Zo ontwikkelt ze wel haar talent, maar school heeft, lijkt me, even nu de prioriteit. Ik zou haar niet graag zien gaan naar HAVO. Moet ik er wel of niet druk maken? En hoe?
Groeten van Inmengen Of Niet?

Het advies
Beste moeder van een 14 jarige dochter,
Je zorg betreft zo te horen vooral haar schoolprestaties. Ze besteedt liever meer tijd aan tekenen dan aan haar huiswerk. Je vraagt je af of je er nu mee moet bemoeien of niet? Ik denk dat je dat al hebt gedaan, zeker omdat je gewend was dat ze altijd met supercijfers thuis kwam. Het afzakken naar de HAVO is dan eigenlijk toch zonde?
Juist omdat ze gestrest en prikkelbaar is, zijn dat vooral de aanknopingspunten om over te praten. Leg alleen niet jouw probleem op tafel, maar begin bij haar. Probeer de deur bij haar open te zetten zo danig dat zij je meer vertelt wat haar dwars zit. Verplaats je in haar en kijk of het klopt dat ze liever tijd besteed aan tekenen. Is er misschien iets voorgevallen op school? Is ze wellicht gestrest doordat ze lage cijfers haalt? Denkt ze dat ze nu op de huidige cijferlijst toch blijft zitten en ziet ze er geen heil meer in?
Kortom probeer de onderliggende boodschap te achterhalen: wat bezorgt haar irritaties en stress? Doe dat zonder dat je haar beschuldigt. Zeg dus niets over de hoeveelheid tijd die ze in tekenen steekt. In feite geeft ze daarmee aan: ‘in tekenen ben ik goed, dat hoort bij mij!’ Gelukkig maar: tekenen is een mooie manier om uitdrukking te geven aan je zelf. Maak je ook niet druk over de tegenvallende prestaties. Focus je je daar op, dan zeg je eigenlijk indirect: “Je stelt me teleur!”
Ben je eruit wat haar hoog zit, zoek dan samen naar concrete oplossingen. Wat zou er thuis of op school moeten veranderen zodat je cijfers omhoog gaan? Wat heb je nodig? Zodra je meer de houding van een coach aanneemt, ontstaat er veel meer ruimte voor je dochter om aan te geven wat er aan de hand is en zul je zien dat de oplossing veel dichter bij is, dan je nu denkt.
Veel succes!
Hartelijke groeten,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.