De vraag
Wat zijn goede beroepen voor iemand die hoogsensitief is?
Beste Elke,
Ik ben al een paar keer gestopt met een administratieve baan omdat ik niet tegen de drukte in een kantoortuin kon. In mijn laatste baan kon ik niet aarden doordat ik onder te hoge tijdsdruk moest werken.
Nu wil ik een beroepsopleiding gaan doen voor werk dat bij me past. Maar als je het hebt over hoogsensitief zijn en kiezen tussen alle beroepen, wat zijn dan geschikte beroepen voor hoogsensitieve personen?
Groetjes,
Lianne

Het advies
Expert
Elke van Hoof
Hoogsensitiviteit, stress en burnout
Dag Lianne,
In principe zijn veel beroepen geschikt voor hoogsensitieve personen. Bij het kiezen van een beroep kun je dan ook het beste uitgaan van je talenten en interesses, niet van je hoogsensitiviteit. Hoogsensitief is maar één van je persoonlijkheidskenmerken.
Hoogsensitief en beroepen: pas op voor beroepen met veel prikkels
In sommige beroepen kun je wel sneller overprikkeld raken. Bijvoorbeeld als je veel contact met mensen hebt, of als het werk veel lawaai of andere drukte met zich meebrengt. Die prikkels kunnen zorgen voor stress en als je veel stress ervaart, ben je weer gevoeliger voor overprikkeling.
Aandachtspunten op de werkvloer
Daarom is het voor jou als hoogsensitief persoon – waar je ook werkt – extra belangrijk dat je je grenzen bewaakt. Dat doe je door bijvoorbeeld niet meer dan je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Als HSP heb je het ook nodig om voldoende hersteltijd in te bouwen door niet te lang door te werken en pauzes te nemen. Een rustige werkomgeving of maatregelen als een koptelefoon opzetten kunnen helpen tegen overprikkeling. Tot slot is het voor een hoogsensitief persoon qua beroepen belangrijk om in een positieve en ondersteunende sfeer te werken. Daar ben jij namelijk ook gevoeliger voor dan iemand die niet hoogsensitief is.
Hartelijke groet,
Elke van Hoof
Maar over hoogsenstiviteit en beroepen lees je het artikel 5 tips voor de hoogsensitieve werknemer