De vraag
Wat is er tegen Hare Krishna?
Ik ben 24 en al enige jaren depressief. Sinds ik heb kennisgemaakt met de Hare Krishna ben ik gelukkiger dan ooit. Maar mensen zeggen dat dit een sekte is en dat vooral mensen die labiel zijn, zoals ik, daarin toetreden. Waarom willen ze dit van mij afpakken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het nadeel van een beweging zoals Hare Krishna is dat onzekere jongeren er een schijnidentiteit aan kunnen ontlenen. Ze voelen zich opgenomen in de gemeenschap, en dat is prettig: ze horen ergens bij en horen er bovendien hoe je moet leven. Maar ongemerkt worden ze van de beweging afhankelijk voor hun zelfgevoel. Hun identiteit wordt gevormd door het dragen van bepaalde kleren, het zingen van mantra’s en verplichte gezamenlijke activiteiten.
Hare Krishna geeft zin en structuur aan uw leven, en dat is blijkbaar goed voor u. De vraag is of u het kunt volhouden om de regels van deze gemeenschap te blijven volgen. Ik hoop eigenlijk dat uw zelfvertrouwen zal groeien zodat u beslist: ik ga mijn leven zélf vormgeven. Zorg daarom dat u ook vrienden buiten Hare Krishna houdt. En zolang u bij Hare Krishna blijft: geniet er met volle teugen van en neem ervan mee wat goed voor u is.