De vraag
Ik kwijn weg in het buitenland
Een paar maanden geleden ben ik naar het buitenland vertrokken omdat mijn vriend daar werk kon krijgen. Hij werkt vijf dagen per week en ik zit thuis. Niemand hier spreekt Engels, werk zoeken is er dus niet bij. Ik ben altijd een bezig bijtje geweest en heb het idee dat ik hier doodbloed. En het feit dat het hier mooi is en lekker weer, kan mijn neerslachtige gevoel niet wegnemen. Wat kan ik doen om mezelf weer nuttig te voelen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik heb met u te doen – u bent een prinses in een gouden kooi. U draait in een klein kringetje rond: ik ken de taal niet, kan niet werken, voel me naar. Eén oplossing is: leer de taal of zoek werk-zonder-taal. Andere oplossingen zijn: zoek lotgenoten, neem een hobby, doe een studie via internet. Tegen die neerslachtigheid helpt een goed dagprogramma waarin plaats is voor sporten, mensen zien en iets nuttigs doen. Laat de dagen niet kleurloos blijven en word snel weer uw bezige, vrolijke zelf!