De vraag
Stapelgek van die geluiden
Ik ben al mijn leven lang heel gevoelig voor geluid. Ik word woedend en agressief als een geluid me stoort – een stationair draaiende automotor, een knetterende brommer, krakende zakjes in de bioscoop, iemand die met zijn pen zit te klikken. Of iets me ergert, hangt ook van de setting af. Het gaat dus niet om het geluid zelf, maar om mijn reactie erop.
Vorig jaar zijn we verhuisd. Mijn teleurstelling was enorm toen ik ontdekte hoe gehorig het huis is. Ik was boos, verdrietig en wanhopig; dacht zelfs aan echtscheiding en zelfmoord. Dat heb ik nooit aan iemand durven vertellen, want ik schaam me dat ik me door zoiets kleins zó uit het lood laat slaan. Ik ben me ervan bewust dat het werkelijke probleem (en ook de oplossing) in mijzelf zit. Hoe krijg ik deze afwijking onder controle?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Dit moet slopend voor u zijn! Vermoedelijk is uw gehoor bijzonder gevoelig. Psychische factoren kunnen die gevoeligheid nog verhogen. U merkte al dat uw reactie niet altijd even heftig is. Vermoedelijk heeft u er minder last van als u goed uitgerust en goedgemutst bent. Wie al gespannen is, kan er niet zo veel meer bij hebben. Heeft de verhuizing u erg vermoeid?
Verder heeft het invloed welke betekenis u aan het geluid geeft. Ik krijg de indruk dat u geluiden beleeft als een agressieve aanval, zo boos wordt u ervan – bijna alsof mensen u expres dwarszitten. Stel dat u bij geluidsoverlast onbewust denkt: ‘Niemand houdt rekening met mij.’ De emotionele overlast zou dan kunnen afnemen als u in staat bent te denken: ‘Mijn oren zijn nu eenmaal heel gevoelig.’ Een psycholoog kan u helpen bij deze gedachteverandering.