De vraag
Wat helpt tegen mijn verlatingsangst?
Beste Jolet,
Ik ben al jaren single en ben het alleen-zijn beu. Maar als ik eens een leuke man ontmoet, die ook in mij geïnteresseerd lijkt te zijn, slaat mijn verlatingsangst toe, nog voordat er überhaupt sprake is van een eerste date. Ik bedenk waarom ik niet interessant genoeg ben, ik krijg jaloerse gedachten als hij vriendschappelijk met andere vrouwen praat., ik check steeds zijn Facebook; in alles zie ik signalen dat hij mij niet zal willen. Als het tot een date komt, ben ik extreem zenuwachtig. Welke therapie kan me helpen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Welke therapie geschikt is, hangt af van de onderliggende oorzaken van uw angst, maar ook van wat u persoonlijk het meeste aanspreekt. Ik noem enkele therapieonder­delen. Relaxed naar jezelf kunnen kijken, realistisch en mild, is altijd een belangrijke basis. Meditatietechnieken als mindfulness kunnen daarbij helpen. Verder is het nuttig om stresserende overtuigingen op te sporen en die realistischer te maken (cognitieve therapie); denk aan noties als ‘Niemand wil mij’ of ‘Ik mag niet gelukkig worden.’
Bij elke therapeut komen zowel emoties als overtuigingen aan bod, en altijd wordt ook het gedrag besproken dat daarbij hoort. Oefenen met nieuw gedrag hoort daar ook bij. Dat kan in individuele gesprekken, maar een groepstherapie geeft natuurlijk meer kans op experimenten in de omgang met anderen.
Bekijk samen met een psycholoog wat u kan helpen; uw huisarts kan u verwijzen. Het zal u, gezien uw verlatingsangst, misschien moeite kosten om een werkrelatie met die therapeut op te bouwen. Bespreek die gevoelens dan, geef niet toe aan de neiging om uit angst de therapie te ontvluchten.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp