De vraag
Wanneer is het alzheimer en wanneer ouderdom?
Mijn schoonvader is twee jaar geleden overleden, hij had alzheimer en prostaatkanker. Mijn schoonmoeder lijkt sindsdien zelf steeds vergeetachtiger te worden. En ze vraagt bijvoorbeeld heel vaak hoe laat een afspraak is of hoe laat de trein gaat. Moeten we ons zorgen maken over alzheimer of is dit gewoon ouderdomsvergeetachtigheid? Hoe zie je het verschil tussen ouderdom en dementie?

Het advies
Wiesje van der Flier
Dementie- en alzheimerexpert
Vergeten doen we allemaal wel eens, en als je ouder wordt lijkt dat bovendien steeds erger te worden. Wanneer moet je je zorgen gaan maken, wanneer is het een goed moment om aan de huisarts te vragen om een doorverwijzing naar een geheugenpoli?
Dementie of ouderdom: hier moet je op letten
Op de website van Alzheimer Nederland staan 10 alarmsignalen die aanleiding kunnen zijn om te laten onderzoeken wat er aan de hand is. Alarmsignalen zijn bijvoorbeeld:
• vergeetachtigheid;
• vergissingen in tijd en plaats;
• het kwijtraken van spullen.
Heel belangrijk hierbij, is dat het een achteruitgang ten opzichte van eerder moet zijn. Iemand die altijd al zijn sleutels kwijt raakte? Dat is geen alarmsignaal. Maar voorheen pietje precies en nu raken spullen opeens kwijt – dat kan een alarmsignaal zijn. Altijd al moeite om zonder Tomtom op de plaats van bestemming te komen? Dan is de weg kwijt raken niets geks. Maar iemand die altijd feilloos de route vond en zich nu opeens regelmatig vergist – dat is opvallend.
Neuropsychologisch onderzoek
De vraag of het alzheimer is of gewoon ouderdomsvergeetachtigheid is niet één, twee, drie te beantwoorden. Daarom vindt bij de geheugenpoli een zorgvuldig neuropsychologisch onderzoek plaats. Met dit onderzoek brengt de neuropsycholoog de denkvermogens (zoals geheugen, taal, aandacht) in kaart en vergelijkt de prestatie met die van anderen met vergelijkbare leeftijd, geslacht en opleiding. Zo kan een uitspraak gedaan worden of het geheugen meer dan normaal voor de leeftijd achteruit is gegaan. Op de geheugenpoli onderzoekt men bovendien of er mogelijke andere verklaringen zijn voor de vergeetachtigheid. Want niet alleen alzheimer leidt tot vergeetachtigheid. Mensen met een burn-out, depressie of bijvoorbeeld rouw kunnen ook flink vergeetachtig zijn.