De vraag
Waarom die moeite met ons leeftijdsverschil?
Beste Jolet,
Er is een meisje dat ik heel leuk vind, en zij vindt mij ook leuk. Er is wel een leeftijdsverschil: zij is 16, ik ben 30. Ik schatte haar geen 16; ik voelde me gewoon tot haar aangetrokken. Nu voel ik me schuldig omdat andere mensen hier verkeerd tegenaan kijken. Ik vond zo’n relatie vroeger ook niet kunnen, totdat ik het zelf meemaakte. Is vijf jaar verschil de grens. Ik voel me zelf trouwens niet ouder dan 25.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Niet iedereen ontwikkelt zich even snel. De ene man van 30 is veel volwassener dan de andere, net zoals meisjes van 16 niet allemaal even onvolwassen zijn. Misschien is het daarom dat u beiden het gevoel heeft dat deze relatie goed past. Meestal is iemand van 16 echter nog volop in ontwikkeling. Het zou me niet verbazen als uw vriendin u niet alleen leuk vindt, maar ook tegen u opkijkt, bijvoorbeeld omdat u meer relatie-ervaring heeft of omdat u al verder bent in uw werk. Buitenstaanders vrezen vermoedelijk dat u meer invloed op de relatie heeft dan uw vriendin, en dat dit haar ontwikkeling zal remmen. Ik snap hun zorg wel; een meisje van 16 is nog aan het uitzoeken hoe ze in het leven wil staan. Het is belangrijk dat u haar die ruimte geeft; laat haar met leeftijdgenoten omgaan, ook als zij dat zelf niet belangrijk vindt. Het is trouwens voor u beiden goed om ook los van elkaar actief te zijn. Neem dus geen overhaaste beslissingen over seks of samenwonen. Aan het oordeel van vreemden is helaas weinig te veranderen; probeer dat dus naast u neer te leggen. Vrienden zijn belangrijker; als ze zien hoe zorgvuldig u met uw vriendin omgaat, dan zullen de negatieve oordelen vermoedelijk afnemen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp