De vraag
Vergeetachtig door de overgang
Beste Marc,
Ik vraag me af of er wel eens onderzoek is gedaan naar de gevolgen van het verwijderen van de baarmoeder en de eierstokken en het daarna meteen in de overgang komen. Ik heb dit meegemaakt en ben er geestelijk best wel op achteruit gegaan. Met name vergeetachtigheid en concentratieverlies, dit kon ik de eerste week al meteen merken.
Ik heb ook een periode gehad waarin ik letterlijk kon voelen dat er een soort van klikjes in mijn hersenen waren, niet ernstig, maar een beetje het gevoel of je hand slaapt, maar dan in je hoofd.
Groeten van Els

Het advies
Expert
Marc Hendriks
brein
Beste Els,
Vrijwel elke vrouw die in de overgang komt, op de natuurlijke of via de operatieve manier, krijgt last van cognitieve achteruitgang. Dit komt door het wegvallen van de vrouwelijke geslachtshormonen: progesteron en oestradiol. Deze hormonen zijn niet alleen belangrijk voor de vruchtbaarheid van de vrouw, maar spelen ook een grote rol in cognitieve functies, zoals het geheugen en aandacht. Bijvoorbeeld, uit onderzoek blijkt dat oestradioltherapie bij vrouwen in de overgang een positieve invloed heeft op hun cognitieve functioneren.
Sommige onderzoekers suggereren zelfs dat het dementie zou kunnen helpen voorkomen. Kortom, er wordt gedacht dat oestradiol een beschermende werking heeft op de hersencellen. Progesteron heeft minder eenduidige effecten. Er zijn studies die hebben aangetoond dat progesterontoediening het geheugen en aandacht verbetert. Maar er zijn ook studies die een verslechtering van het geheugen hebben laten zien. Echter, hormonen hebben vaak een bimodale werking, wat betekent dat de werking van het hormoon afhangt van de dosering en de duur van de toediening (voor korte of langere tijd).
groeten, Marc Hendriks
• Marc Hendriks is als GZ-psycholoog werkzaam in de gezondheidszorg en is daarnaast universitair docent neuro- en revalidatiepsychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Neem een kijkje op de site van het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour – Centre for Cognition www.ru.nl/cognition