De vraag
Speelt stress een rol bij pijn?
Dag Han,
Momenteel heb ik veel last van pijn in mijn spieren, vanaf mijn heupen tot mijn bovenbenen. Vooral als ik een tijd heb gezeten en als ik een tijd heb gewandeld. Dit had ik nooit. Kan stress een rol spelen? Het gaat niet over na een nacht slapen, het is wel minder maar het begint weer opnieuw.
Vriendelijke groet,
Petronella

Het advies
Dag Petronella,
Je schrijft dat je vooral veel last hebt van pijn in je spieren bij lang zitten en bij wandelen. Ik vind het moeilijk om een duidelijke uitspraak te doen over de mogelijkheid dat stress in jouw geval een rol zou kunnen spelen. Stress kan heel gezond zijn omdat het je attent maakt op iets dat niet in evenwicht is en je actief maakt om bijvoorbeeld een probleem op te lossen. Maar dan moet het kortdurend zijn en afwisselen met ontspanning.
Bij jou lijkt de pijn te reageren op lang rusten en juist langer inspannen en niet in reactie op stress. Mijn vraag is dan ook of je bij jezelf spanning ervaart en of die spanning al langer duurt. Als dat zo is, dan kun je kijken of je die spanning kunt verminderen (door ontspanningsoefeningen of door de oorzaak van de spanning weg te nemen). Dan kun je op die manier onderzoeken of de pijn daarop reageert. Een andere vraag is of de pijn ontstaan is rond een periode van stress in jouw leven. Dat kan ook een aanwijzing zijn dat stress een rol kan spelen bij jouw pijn.
Vriendelijke groet,
Han
Han Samwel is als klinisch psycholoog verbonden aan het pijnkenniscentrum in Nijmegen, met als specialisatie de diagnose en behandeling van mensen met chronische pijn. Hij schreef samen met Theo van Meer en Ben Crul het boek ‘De psycholoog als pijnbehandelaar’.
Lees hier meer over het belang van lichaamsbewustzijn.