De vraag
Sinds mijn ontslag ben ik depressief
Tijdens mijn ziektewet werd mijn ontslag aangezegd. Ik was totaal van slag, zeker na negen jaar vast dienstverband. Inmiddels ben ik de weg even helemaal kwijt. Ik solliciteer mezelf suf maar ben meestal heel erg depressief na mijn ontslag. Waarom ik, waarom op deze manier? Natuurlijk kan ik thuis genoeg doen, maar dat is niet wat ik wil. Ik hou van mijn werk en wil weer aan de slag.
Ik heb het gevoel dat iedereen me als bijzettafel gebruikt – ‘jij hebt toch niets anders te doen’ – en daar baal ik van. Even is leuk maar na drie maanden ziektewet en daarna werkeloos is de lol er wel even vanaf. Ik loop compleet vast en heb nergens zin meer in. Soms gaat het wel, maar meestal niet. Ik voel me waardeloos terwijl ik weet dat ik dat niet ben. Er is wel begeleiding maar daar heb ik niet zoveel aan. Ik wil geen depressie na de ziektewet.

Het advies
Wat vervelend voor je dat zulke depressieve gevoelens hebt, en je weinig baat hebt bij je begeleiding. Tegelijkertijd is het goed om te horen dat je van je werk houdt, en dat je wéét dat je een waardevol mens bent.
Depressief na ontslag: concrete tips
Onze korte mailwisseling is onvoldoende om je uit de put te helpen. Toch geef ik enkele adviezen die kunnen helpen om je wat beter te voelen:
• Houd een dagboek bij. Noteer daarin minstens driemaal per week hoe het met je gaat en hoe je het verlies van je baan en je huidige situatie van werkzoekende verwerkt. Let erop dat je net zoveel schrijfruimte gebruikt voor positieve – als voor negatieve gevoelens en gedachten. Hier een lijstje met vragen die je zou kunnen beantwoorden in je dagboek:
– Wat waren de grootste successen tijdens mijn werk?
– Wie waren mijn beste collega’s?
– Welke van mijn kwaliteiten kon ik tijdens mijn werk het meest inzetten?
– Welke andere kwaliteiten zou ik in een toekomstige baan meer ruimte willen geven?
– Wat heb ik geleerd van mijn vorige baan?
– Welke aspecten van mijn werk mis ik totaal níet?
– Wie is mijn grootste leermeester(es) geweest in mijn leven en waarom?
– Waar geniet ik van, in de omgeving waar ik woon?
– Welke sterke kanten ontdek ik in mijzelf, juist door het verlies van mijn baan (je noemt bijvoorbeeld dat je van je werk houdt)?
• Plan je dagen en beweeg voldoende – stel hierin taken en noteer die in je dagboek
• Pas op met teveel eten en roken – begrens jezelf hierin en noteer die grenzen ook in je dagboek
• Maak de komende weken wekelijks één/twee afspraken met mensen uit je persoonlijke netwerk, zoals familieleden, vrienden, kennissen, en mensen uit je kerk/club. Noem bij het maken van die afspraak telkens het doel: dat je graag zou willen uitwisselen wat je echt in elkaar respecteert en bewondert. Beschrijf elk gesprek in je dagboek
• Stel duidelijke grenzen als mensen dingen bij jou neerleggen omdat jij tijd zat zou hebben. Spreek je waardering uit over het feit dat ze je iets vragen, maar geef tegelijkertijd aan dat je weliswaar bereid bent dingen te doen – mits je je daarbij zinvol voelt
• Overweeg vrijwilligerswerk – zie vrijwilligerswerk.nl
• Lees een goed zelfhulpboek over depressiviteit
Maak werk van betere/andere begeleiding
Begeleiding waaraan je ‘niet zoveel’ hebt, versterkt je gevoel van depressiviteit en zinloosheid. Kaart bij je begeleider aan dat je er weinig baat bij hebt, en informeer naar andere opties. Ga eerst wel goed bij jezelf na waarom het je onvoldoende helpt. Ook bij je huisarts kun je informeren naar andere mogelijkheden.
Ik hoop je hiermee wat mogelijkheden aangereikt te hebben, die je helpen qua het depressief zijn na ontslag. Wil je nader contact, voel je dan vrij om mij te mailen.
Meer lezen
• Als je buiten je schuld wordt ontslagen, komt de klap hard aan. Toch kan die tegenslag net zo goed de kans van je leven zijn. Journaliste Mensje Melchior verloor haar baan en vond nieuw perspectief. Je leest het in ‘Help, ik ben mijn baan kwijt’
• Van sporten knap je ook geestelijk op. Het helpt zelfs bij ernstige psychische klachten, blijkt uit nieuw onderzoek. Lees hier hoe sporten kan fungeren als therapie