Sinds mijn ontslag ben ik depressief

Beste Bert,
Tijdens mijn ziektewet heb ik te horen gekregen dat mijn ontslag is aangezegd per 1-10-2009. Ik was totaal van slag zeker na negen jaar vast dienstverband.

Inmiddels ben ik de weg even helemaal kwijt. Ik solliciteer mezelf suf maar ben meestal heel erg depressief. Waarom IK, waarom op deze manier? Natuurlijk kan ik thuis genoeg doen, maar dat is niet wat ik wil. Ik hou van mijn werk en wil weer aan de slag.

Ik heb het gevoel dat iedereen me als bijzettafel gebruikt. ‘Jij hebt toch niets anders te doen’, en daar baal ik van. Even is leuk maar na drie maanden ziektewet en daarna werkeloos is de lol er wel even vanaf. Ik loop compleet vast met mezelf en heb nergens zin meer in. Soms gaat het wel maar meestal niet. Ik voel me waardeloos terwijl ik weet dat ik dat niet ben. Er is wel begeleiding maar daar heb ik niet zoveel aan. Ik wil gewoon van dat depressieve gevoel af.

Groeten van Morgaine

Ons advies

Beste Morgaine,
Wat een treurig verhaal! Wat vervelend voor je dat zo veel last hebt van depressieve gevoelens ? en dat de begeleiding die je hebt, je weinig verder helpt. Heb ik het mis, als ik in je hulpvraag ook voel doorklinken, dat je je eenzaam voelt ?? Tegelijkertijd, goed om te horen dat je van je werk houdt en dat je wéét dat je een waardevol mens bent.

Je zult begrijpen dat onze korte mailwisseling onvoldoende zal zijn om je uit de put te helpen. Toch kan ik je misschien enkele suggesties doen:

  1. Houd voor jezelf een dagboek/journaal bij. Schrijf daarin (tenminste 3x/week) over hoe het met je gaat en over hoe je het verlies van je baan en je huidige situatie van werkzoekende verwerkt. Dwing jezelf ertoe om in dit dagboek/journaal net zoveel schrijfruimte te gebruiken voor positieve gevoelens en gedachten als voor negatieve.
  2. Ideeën om over te schrijven:
    - Wat waren mijn grootste successen tijdens mijn vorige werk?
    - Wie waren mijn beste collega?s?
    - Welke van mijn kwaliteiten kon ik tijdens mijn vorige werk het meest inzetten?
    - Welke andere kwaliteiten zou ik in een volgende baan meer ruimte willen geven?
    - Waar geniet ik van in de omgeving waar in woon?
    - Wat heb ik geleerd van mijn vorige baan?
    - Van welke aspecten van mijn vorige baan ben ik blij dat ik af ben?
    - Wie is mijn grootste leermeester(es) geweest in mijn leven en waarom?
    - Welke sterke kanten ontdek ik in mijzelf, juist door het verlies van mijn baan (je noemt bv. dat je van je werk houdt)?
  3. Plan je dagen, beweeg voldoende, pas op met te veel eten en roken. Stel hierin aan jezelf duidelijk taken en grenzen. Noteer die in je dagboek/journaal.
  4. Maak voor de komende weken één/twee afspraken per week met mensen uit je persoonlijke netwerk (familieleden, vrienden, kennissen, mensen uit je kerk/club). Als je de afspraak maakt, zeg je erbij dat het doel van het gesprekje is, om met elkaar uit te wisselen wat je echt in elkaar respecteert en bewondert.
    Beschrijf elk gesprek in je dagboek/journaal.
  5. Stel duidelijk grenzen naar mensen in je omgeving die dingen aan je vragen ?omdat jij toch niets anders te doen hebt?, waardoor jij het gevoel hebt als bijzettafel gebruikt te worden. Spreek je waardering uit over het feit dat mensen je vragen, geef aan dat je best bereid bent om dingen te doen, maar dat jij jezelf daarbij wel zinvol wilt voelen. Als je echt vrijwilligerswerk wilt doen, dat ertoe doet, informeer dan eens hier en daar in je omgeving naar de mogelijkheden (gemeente, kerken, zorginstellingen) en/of kijk op google
    bv. www.vrijwilligerswerk.nl
    vrijwilligerswerk.startpagina.nl
  6. Lees een goed zelfhulpboek over depressiviteit:
    - E.H. Coene; S. Kollaard & J.E. Kool (red.), Zelfzorgboek depressie. Te verkrijgen bij de apotheek, via www.boekenoverziekten.nl of tweedehands (bv. via www.antiqbook.nl, www.boekwinkeltjes.nlwww.bol.com of www.marktplaats.nl).
    - Frank de Fever, Geef depressie geen kans (tweedehands verkrijgbaar) - Sabina Dosani, Overwin je depressie (tweedehands verkrijgbaar)
  7. Begeleiding waar je 'niet zoveel' aan hebt, versterkt je gevoel van depressiviteit en zinloosheid. Ik adviseer je om ermee te stoppen. Ga bij jezelf na, waaraan het ligt dat het je onvoldoende helpt. Informeer bij je huisarts naar andere mogelijkheden (andere vormen van begeleiding en/of een andere begeleider).


Ik heb een praktijk in Doorn, in het midden van het land, maar er zijn natuurlijk vele mogelijkheden.

Ik hoop je hiermee wat mogelijkheden aangereikt te hebben. Wil je nader contact, voel je dan vrij om mij te mailen. Ik help je graag verder.

Bert Cozijnsen,
coach & adviseur



Bert Cozijnsen heeft een advies- en coachingsbureau Fenester, dat zich onder andere richt op mensen die met een ontslag te maken krijgen. Zie www.fenester.nl

Meer lezen?
Bert Cozijnsen, Ontslagkracht. Van verwerken naar doorwerken: over emoties bij ontslag, Paradigma, € 18,95


Expert

Bert Cozijnsen

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Weer en wind

De bevolking van Alaska heeft een handige methode om te zien hoe koud het buiten is: open de deur en...

Lees verder
Verhaal

Wat maakt ons vrolijk?

Polkadot-jurken, een knalroze muur, een hond met gele laarsjes aan: waarom worden we daar toch zo bl...

Lees verder
Artikel

Cursus helpt tegen depressie

Lees verder
Advies

Mijn ex heeft een depressie

Lees verder
Artikel

Met of zonder pillen?

Lees verder
Recensie

Wat iemand met een depressie nodig heeft

Lees verder
Advies

Zal ik liegen over mijn depressie?

Lees verder
Artikel

Een prettiger denkpatroon

Lees verder