De vraag
Op vakantie ben ik angstig
Beste Jolet,
Op vakantie word ik vaak veel te vroeg wakker en dan gieren de zenuwen door mijn lijf. Ik vrees dat me iets overkomt en dat ik er dan alleen voor sta. Het veilige gevoel van thuis wil maar niet komen, hoe mooi de omgeving ook is. Hoe kom ik hiervan af en hoe leer ik accepteren dat ik niet overal controle over kan hebben?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Angst is meestal grotendeels af te leren. Vermijd op vakantie gaan niet; door vermijding groeit de angst. Druk uw angst ook niet weg. Laat hem maar komen en observeer goed wat er allemaal in u omgaat. Dit noemen we ‘emotie-surfen’ – door er aandacht aan te geven zie je dat de emotie vanzelf weer minder wordt (een aanval duurt zelden langer dan een kwartier). Schrijf op wat u voelt – ook verwoorden helpt beheersen.
Accepteer dat u nu eenmaal bang bent op vakantie. Wie zichzelf zijn angst verwijt, heeft er een probleem bij. Zelfacceptatie zal u rustiger maken. Als u de kern van uw angst vindt, kunt u die aanpakken: had u een slechte ervaring als kind? Iets wat een ander meemaakte, zoals ziekte in een vreemd land? Heeft u angst voor wilde natuur? Of voor vreemde mensen? Als u weet wat het precies is, ga dan hierover met uzelf in discussie. Ik wens u een fijne, leerzame zomer.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp