De vraag
We willen niet met hen op vakantie
Vorig jaar zijn we als gezin voor het eerst op vakantie geweest met een ander stel. Het klikte meteen, ook tussen de kinderen. Al van tevoren zei een ander stel dat beide gezinnen goed kent: ‘Volgende keer gaan wij ook mee.’ Nu we weer gezamenlijk aan het plannen zijn, meldt dit stel dat ze zeker mee willen. Dit alles zonder dat we hen hebben uitgenodigd. In de kern zijn ze heel anders dan wij; uit eerdere ervaringen weten we dat dat op vakantie lastig is. Het zijn goede vrienden van ons, dus we stoten hen niet graag voor het hoofd. Anderzijds willen we op vakantie kunnen gaan met wie we zelf kiezen zonder ons daar schuldig over te voelen. Tot nu toe hebben we ontwijkend geantwoord. Hoe kunnen we het beste reageren?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als u niemand wilt kwetsen, houdt u zich dan bij uw strategie: ontwijkend reageren in de hoop dat ze er zelf achter komen dat ze beter niet meer kunnen aandringen. Mocht het te lang duren, of te pijnlijk worden, dan kunt u zeggen: we gaan met zijn vieren. Als nóg meer uitleg nodig is, omdat ze uit enthousiasme de hint niet oppakken, vertel dan dat u graag met hen omgaat, maar dat u voor een gezamenlijke vakantie te veel verschillen ziet. Tot zover uw gedrag naar die anderen toe.
Een heel ander onderwerp is hoe u er zelf, van binnen dus, mee omgaat. Het enthousiaste gedrag van dit stel geeft u blijkbaar een schuldgevoel. Verwijt hun dit niet, want het is iets waaraan u zelf moet werken. Het is jammer dat u deze mensen geen plezier kunt doen, maar het is geen reden u schuldig te voelen. Houd dus uw eigen principe goed voor ogen: ‘We zijn vrij om op vakantie te gaan met wie we willen’, ook al voelt dat niet zo. Ik wens u een onbezorgde vakantie!