De vraag
Onze seks maakt me ongelukkig
In het begin van onze relatie hadden we veel seks en was alles spannend en nieuw. Nu wordt het steeds moeilijker voor mij om opgewonden te raken. Ik houd van voorspel; mijn vriend doet het wel, maar vindt er niks aan. Dat blokkeert me. Hij heeft ook geen behoefte aan nieuwe dingen. De seks wordt daardoor enorm saai. Ik word er ongelukkig van.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het lijkt of voor uw vriend alleen penetratie echt vrijen is. De meeste mensen hebben daarnaast nog vele andere erotische gevoelens. Ze genieten als ze het lichaam van hun geliefde zien, of omdat ze zijn of haar geur ruiken, en als hun huid gestreeld wordt. Bij anderen horen bepaalde songs, grapjes of plagerijtjes bij de aanloop naar een vrijpartij. Verder genieten ze van kleine fantasieën, ook als ze niet vrijen, zoals de herinnering aan een bepaalde fijne vrijpartij.
Niet iedereen is zich bewust van al deze erotische sensaties. Om mensen hiervoor gevoeliger te maken, geven sekstherapeuten vaak de opdracht om elkaar te koesteren in bed, zonder te penetreren. Deze en andere ‘oefeningen in opwinding’ zijn te vinden op internet en in boeken, bijvoorbeeld het boek Verschil in verlangen van Eva Broomans.
Hoe zou u uw vriend nieuwsgierig kunnen maken naar zo’n erotische ontdekkingsreis? Het getuigt van liefde dat hij u met voorspel ter wille is. Misschien dat hij niet wil experimenteren, omdat hij zich gekwetst of onzeker voelt door uw wensen? Het kan ook zijn dat de remming uit hemzelf komt, bijvoorbeeld omdat hij het ongepast vindt. Vraag hem eens naar wat hem opwindt – in films, op straat, of thuis bij u. Misschien biedt dat inspiratie. //