De vraag
Onze dochter wijst haar vader af
Beste Jolet,
Onze dochter van twee jaar en drie maanden wijst haar vader voortdurend af. Bij alles wat hij haar aanbiedt, roept ze heel hard ‘nee!’ Mijn vriend wordt er moedeloos van en trekt zich vervolgens terug. Dat lijkt mij niet verstandig. Is dit gewoon een fase waar we doorheen moeten, of kunnen we iets doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Nee zeggen hoort inderdaad bij deze leeftijd, evenals het koesteren van een voorkeur voor een van de ouders. Verbind er dus geen al te zware betekenis aan. Wat kan helpen, is duidelijkheid. Je kunt een klein kind ook te véél keus aanbieden. Vraag dus niet: ‘Zal papa even…?’ maar zeg: ‘Papa brengt je naar bed’. Moeder moet zich er dan écht niet meer mee bemoeien. Als vader rustig volhoudt, zal dochters drift verdwijnen omdat ze merkt dat het toch niet helpt.
Misschien is de moedeloosheid van uw man gebaseerd op onzekerheid. Dan is de beste remedie een wekelijkse ‘zorgdag’ voor vader (zonder moeder), zodat vader en dochter van ­elkaar kunnen gaan genieten. Valt dat te organiseren?
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp