De vraag
Hoe stimuleer ik de zelfstandigheid van mijn peuter?
Mijn 2-jarige dochtertje hangt erg aan mijn man en mij. Andere kinderen van haar leeftijd zie ik zelfstandig spelen in de speeltuin, zij wil continu dat we met haar meegaan en naast haar blijven zitten. Zijn er manieren waarop ik haar zelfstandigheid wat kan stimuleren? Of moet ik het laten gaan en erop vertrouwen dat het vanzelf goed komt?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Sommige kinderen zijn van nature extravert en gaan van jongs af aan op avontuur. Andere hebben een meer behoudend karakter en kiezen liever nog even voor de veiligheid van hun vertrouwde papa of mama. Allebei niks mis mee. Het kan zomaar zijn dat uw dochter zich ineens veilig genoeg voelt om de wereld steeds meer zelf te gaan ontdekken.
Je kunt haar natuurlijk wel een beetje op weg helpen, zonder druk of omdat het ‘moet’. Ga iets verder bij haar vandaan zitten of loop even weg als je merkt dat ze lekker speelt. Neem wat afstand als ze bij jou loopt. Moedig haar aan iets zelf te proberen: ‘Ga maar kijken, ik ben vlak bij je…’ Zo kun je oefenen met loslaten, zonder er nadruk op te leggen, en geef je haar succesmomentjes. En daar waar het nodig is, ben je er gewoon voor haar. Dan komt het vanzelf.