De vraag
Nu ze verliefd is, zien we haar nooit meer
Beste Jolet
Mijn dochter (31) heeft na een aantal moeizame relaties de liefde van haar leven gevonden, en heeft ook nog een paar schatten van schoonouders. Helaas krijg ik nu het gevoel dat mijn man en ik geen plek meer in haar leven hebben, terwijl we er in de zware jaren altijd voor haar zijn geweest. Het gaat er niet zozeer om dat ze ons wat verschuldigd is, ik snap best dat ze steeds meer haar eigen weg gaat. En ik heb ook mijn eigen leven, dat goed gevuld is. Het zit me vooral dwars dat ik hierover niet goed met haar kan praten; dan krijgen we snel ruzie.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het lijkt me teleurstellend om het gevoel te hebben dat u na alle problemen nu wordt buitengesloten van de vreugde. Vermoedelijk is dit slechts tijdelijk. Geef uw dochter maar even de tijd om zich helemaal aan de liefde over te geven. Het is niet ongebruikelijk dat kinderen in zo’n fase zich even een flink eind van hun ouders af bewegen. Blijf gewoon het contact onderhouden en voel u niet gekwetst als u meer initiatief neemt dan zij. Nog een tip: spreek eens buiten de deur af om te eten, winkelen, film kijken of wat u beiden maar prettig vindt. Zo’n nieuwe vorm zal de relatie verfrissen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.