De vraag
Na de scheiding in één huis?
Mijn man en ik staan op een moeilijk punt. Ik wil niet verder met hem, hij eigenlijk nog wel met mij. We hebben drie jonge kinderen en een groot duur huis, waarin ook mijn kinderdagverblijf is gehuisvest. Uit elkaar gaan lijkt de enige optie, maar het huis verkopen gaat absoluut niet. Ook hebben we niet voldoende geld om een appartement erbij te huren.
Nu is mijn idee dat we scheiden en in hetzelfde huis blijven wonen. Ik wil dan het huis zo inrichten dat we ieder een eigen deel hebben, met de keuken als gezamenlijke ruimte. Zo kunnen we allebei voor de kinderen zorgen, we kunnen ons terugtrekken in ons eigen stuk, en het bespaart ons financieel leed.
Hoewel onze liefde voorbij is, maken we geen ruzie; we kunnen goede afspraken maken met elkaar. Wat vindt u van dit plan – dus van na een scheiding samen in huis blijven wonen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U overweegt om uit elkaar te gaan, en (mede) vanwege de kinderen na de scheiding samen in huis te blijven wonen. Als het werkt, is dit plan goed: het is prettig voor de kinderen en het geeft u beiden de kans volop ouder te blijven. Dat is nog los van de financiële voordelen, die uiteraard mijn terrein niet zijn. Maar gaat het lukken?
Na een scheiding samen in huis blijven wonen: de valkuilen
De eerste valkuil is dat u niet hetzelfde voelt bij de scheiding. Dat kan behoorlijk gaan wringen, bijvoorbeeld als uw man meer contact wil dan u. Misschien komt er geen ruzie, maar smachten, piekeren en stil verdriet kunnen de sfeer in huis heel zwaar maken, ook voor de kinderen. Roep ook even voor ogen wat er gebeurt als één van u een nieuwe liefde in huis haalt – een andere valkuil. Hoe vrij voelt u zich dan? Wat doet dit met de anderen? Na een scheiding samen in één huis blijven wonen is complex.
Scheiden: ja. Duur verbouwen: nee – maar wel een plan B
Begin met een simpele aanpassing in de verdeling van de ruimten, dus geen dure verbouwing. Zet ook de scheiding door. Zoek daarnaast verder naar een plan B, een praktisch alternatief zoals het verhuren van een deel van het huis. En bovenal: wees steeds eerlijk over gevoelens en verwachtingen en maak – steeds opnieuw – afspraken. Dat kan alleen als u het beiden wilt.
Scheiden heeft effect op de kinderen, hoe je het ook wendt of keert. Lees hier hoe je kinderen zo goed mogelijk door een scheiding heen loodst.