De vraag
Ze dreigt met zelfmoord als ik ga
Beste Jolet,
Ik wil bij mijn vriendin weg, maar ze dreigt met zelfmoord op het moment dat ik aangeef bij haar weg te willen gaan. We hadden vier jaar een relatie. Hoe los ik dit dilemma op?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Centraal staat niet de vraag ‘Ga ik weg?’ maar ‘Hoe kan zij dit vertrek het beste verwerken?’ Misschien is de mededeling van uw vriendin slechts manipulatie, bedoeld om u bij haar te houden. Maar het kan ook serieus zijn en ik begrijp dat u daarmee rekening wilt houden.
Twee dingen zijn belangrijk hierbij:
1. zorg dat uw vriendin hulp krijgt en
2. wees heel duidelijk over uw plannen.
Vertel aan uw vriendin op welke dag u weggaat en regel direct de praktische zaken die daarvoor nodig zijn, zodat duidelijk zichtbaar wordt dat er geen tegenhouden meer aan is. Schep geen valse hoop omdat u haar wilt sparen – toon geen twijfel en houd u aan de genoemde vertrekdatum. Het kan zijn dat het dreigen met zelfmoord stopt als zij merkt dat u niet te vermurwen bent.
Vertel voor alle zekerheid toch aan enkele mensen uit de naaste kring van haar familie en vrienden wat er gaande is en vraag hun om op te letten. Indien nodig kunt u ook de huisarts inschakelen voor steun en advies. Zorg dat deze mensen op de hoogte zijn van uw vertrek. Vraag hun ook om het contact met uw vriendin te intensiveren als het zover is.
Zodra u weg bent is uw rol uitgespeeld, want helaas bent u de laatste om haar te troosten. Het is goed dat u serieus rekening houdt met de gemoedstoestand van uw vriendin, maar bedenk wel dat u nooit de volledige verantwoordelijkheid voor haar welzijn kunt dragen. Dat kan niemand.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp