De vraag
Moet mijn zoon met hem mee?
Beste Jolet,
Mijn zoontje is 3 jaar. Zijn biologische vader en ik waren al uit elkaar toen ik zwanger bleek te zijn; hij heeft niets van zich laten horen. Het was voor mij oké om mijn zoon alleen op te voeden. Nu wil de biologische vader echter ineens een band met zijn kind opbouwen. Ik heb een nieuwe relatie en mijn zoon ziet deze man als zijn vader.
Ik denk dat een nieuwe papa heel verwarrend voor hem is. Ik wil hem niet zijn biologische vader ontnemen, maar het lijkt me beter om die te introduceren als mijn zoon ouder is. Dan kan hij ook zijn gevoelens hierover uitspreken. De biologische vader wil zijn zoon uiteindelijk weekendjes meenemen. Naar mijn eigen gevoelens wil ik niet kijken, maar eigenlijk wil ik mijn zoon niet aan hem meegeven. Wat is het beste voor mijn kind?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Natuurlijk tellen ook uw wensen en belangen, maar het is goed dat u het belang van uw zoon voorop wilt stellen. Het lijkt me wijs om de introductie van deze biologische vader even uit te stellen. U kunt wachten tot u denkt dat uw zoontje eraan toe is (vermoedelijk tussen 8 en 10 jaar). Vertel hem dan niet méér dan hij kan bevatten; met het ouder worden wordt dat steeds meer. Als u hen te zijner tijd elkaar wilt laten ontmoeten, doe het dan op uw manier, bijvoorbeeld bij u thuis of door een uitje met zijn drieën. Het is voor uw zoon belangrijk dat ook u zich op uw gemak voelt.
Het zal moeilijk zijn om de biologische vader te vertellen dat u niet wilt dat hij zijn zoon nu ontmoet. Vertel hem wel dat het goed is dat hij zijn vaderschap niet wil verstoppen. U zou hem regelmatig op de hoogte kunnen houden, bijvoorbeeld met foto’s. Later zal uw zoon wellicht zijn biologische vader nader willen leren kennen.
Er is één ‘maar’. Als te veel mensen weten wie de echte vader van uw zoon is, of als deze man praat met mensen uit uw kring, dan ligt het anders. Een kind heeft er namelijk wel last van als er een ‘geheim’ om hem heen is. Ook al snapt hij niet wat er aan de hand is, het kan hem onzeker maken. Als dat zo is, kunt u beter nu al bekendmaken dat er nog een ‘eerste vader’ is die ergens anders woont.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp