De vraag
Moet ik echt sneller gaan werken?
Beste Jolet,
Jarenlang was ik boekhouder bij een klein bedrijf. Ik had alle vrijheid om precies dat te doen wat ik fijn vind: perfectie nastreven. Tot ieders tevredenheid. Door een bedrijfsovername werk ik nu bij een grote firma, waardoor ik alle vrijheid kwijt ben. Vanwege mijn urenstaat ben ik op het matje geroepen: ik moet sneller werken. Dat lukt niet: ik raak gestrest en maak meer fouten.
Uit wanhoop heb ik al eens gelogen in de urenstaat; ik vulde verlofuren in terwijl ik niet vrij was, zodat mijn productie hoog leek. Hoe houd ik mijn zenuwen in bedwang? Hoe kan ik de zorgvuldige – langzame – werkwijze waar ik me zo prettig bij voel, loslaten en overgaan op ‘productiewerk’ waar ik geen enkele voldoening in vind?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ach, wat gun ik u, en vele anderen, de kans om in uw eigen tempo te werken! Steeds vaker krijgt kwantiteit voorrang boven kwaliteit. Uiteindelijk zal dat tij hopelijk weer keren, maar niemand weet wanneer. U kunt proberen te leren om een ‘zeven’ te leveren in plaats van automatisch voor een ‘tien’ te gaan. Dan moet u er niet van schrikken als u af en toe een foutje maakt. Maar dit lukt pas als u er zelf achter staat, en dat lees ik niet uit uw mail.
U kunt ook gaan onderhandelen om wat meer ruimte te krijgen voor uw werkwijze. Vertel dat sneller werken moeilijk voor u is, hoewel u uw best doet, maar is het geen voordeel dat u minder fouten maakt? Zo schept u wat ruimte en laat u zich niet opjagen. U kunt ook een nieuwe baan zoeken die beter bij u past, maar of u daar op lange termijn met rust zult worden gelaten?
Heeft u er weleens aan gedacht om als zzp’er te gaan werken voor kleine zelfstandigen? Dan kunt u zelf de verhouding kwantiteit/kwaliteit bepalen. U staat voor een cruciale beslissing: wil ik zelf overschakelen op een minder zorgvuldige werkwijze?
vriendelijke groet,
Jolet Plomp