De vraag
‘Mijn zoon lijkt wel geobsedeerd door ‘Star Wars”
Sinds mijn zoon (6) een halfjaar geleden de tekenfilms van ‘Star Wars’ heeft ontdekt, praat hij letterlijk de hele dag over niets anders. Wat hij voorheen interessant vond (voetbal, dieren), lijkt hij totaal vergeten. Niet alleen is het om gek van te worden, ik maak me inmiddels ook best zorgen over deze ‘Star Wars’-obsessie. Wat kunnen we eraan doen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Veel kinderen tussen de 2 en 6 jaar hebben dit soort perioden van extreme interesse ergens in. Ze vinden iets heel erg leuk, voelen zich er vertrouwd mee en praten hier veel over en/of spelen er veel mee, dat geeft een gevoel van veiligheid en controle. Je zou eens op school kunnen navragen of hij werkelijk alleen met Star Wars bezig is. Meestal blijkt dat er daar en bij vriendjes ook veel momenten zijn waarop een kind andere dingen doet.
Het helpt niet om zijn interesse te verbieden, maar je hoeft de interesse ook niet te versterken. Koop bijvoorbeeld even geen nieuwe dingen die ermee te maken hebben en bied structuur rondom de filmpjes en het praten erover. Hoelang en wanneer mag hij kijken? Spreek ook af op welke momenten hij er even over mag vertellen. Zo houd je het een beetje behapbaar. Probeer tussendoor andere onderwerpen aan te snijden die hij leuk vindt, zoals een feestje of verjaardag die eraan komt, de vakantie of een leuk uitje.
Op zich is de ‘obsessie’ van je zoontje dus niks om je zorgen om te maken. Maar als hij zich te lang te veel richt op één gebied, ontwikkelt hij zich wel minder op andere gebieden. Het is dus wel belangrijk dat hij belangstelling blijft houden voor andere dingen.