De vraag
Mijn kinderen weigeren om te eten
Mijn dochter van 6 eet bij het avondeten bij voorkeur niets. Ze wil steeds minder proberen en vindt alles vies en eng. Door haar gedrag weigert mijn jongste dochter ook steeds vaker iets te proeven. Hoe maken we van eten weer iets positiefs? Werkt een soort beloningssysteem?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Inmiddels hebben jullie waarschijnlijk alles al uit de kast gehaald om je oudste dochter aan het eten te krijgen en ligt er een behoorlijke druk op. Het allerbelangrijkste is dat je uit die neerwaartse spiraal van strijd en aandacht komt.
En dat begint met een eenduidige aanpak en loslaten. Nu doe je waarschijnlijk alles door elkaar: positief blijven, boos worden, proberen te overtuigen, dreigen met straf. Allemaal vormen van aandacht en dat heeft ook effect op je andere kind.
Bedenk met elkaar een aantal afspraken en regels om het aan tafel gezelliger te krijgen. Bijvoorbeeld: we zitten twintig minuten aan tafel, daarna krijg je niets anders meer, we proberen altijd één hapje van alles en iedereen mag iets leuks van de dag vertellen. Focus vanaf nu zo min mogelijk op het (niet) eten en zoveel mogelijk op de gezelligheid aan tafel.
Een beloningssysteem werkt meestal niet of maar kortstondig. Wel kun je de succesjes vieren en de kinderen het eten dat ze hebben geproefd bijvoorbeeld op een vel papier aan de muur laten tekenen. Superleuk als daar iets bij komt.
Zo neem je beide kinderen mee in iets positiefs. En geef je oudste dochter aan het einde van de middag standaard een bakje rauwkost, daar heeft ze de leeftijd voor. Zo zitten de vitaminen er in ieder geval al voor het avondeten in.