De vraag
Mijn vriend twijfelt
Hallo Sybille,
Sinds enkele maanden heb ik een vriend. We hebben het heel goed samen. We kunnen alles met elkaar bespreken. Samen zijn, vinden we fijn. Seks is geweldig. Niks mis zou je denken. Behalve dat mijn vriend sinds een paar weken opeens moeite heeft met dingen in mijn uiterlijk. Hij zegt dat hij als we samen zijn, denkt dat het leuker zou moeten zijn. Die gedachte zit hem dwars. Zo erg dat hij ’s morgens als hij opstaat allerlei spanningen in zijn lichaam voelt. Hij twijfelt nu of wij wel verder moeten gaan.
Hij zegt dat hij heel graag wil dat wij verder kunnen samen. Hij heeft nog nooit zo’n intieme en intense relatie gehad als met mij, maar die paar negatieve gevoelens maken dat hij denkt dat het niet lukt. Nu is het zo dat hij op meerdere gebieden in zijn leven geconfronteerd wordt met het feit dat hij niet doet wat hij zelf belangrijk vindt, maar wat er zo’n beetje op zijn pad is gekomen. Als hij iets wil doen waar hij zelf belang aan hecht, slaat hij aan het twijfelen. Hij lijkt angstig om voor zijn eigen mening uit te komen of zijn eigen weg te volgen. We zien elkaar nu al drie weken heel weinig en hij heeft nog steeds dezelfde spanningen in zijn lichaam. Het lijkt niet echt met mij te maken te hebben.
Mijn twijfel is nu: moet ik hopen op verbetering? Het verwarrende is dat hij aan de ene kant mijn liefde beantwoordt, maar aan de andere kant de boot afhoudt, omdat hij wel eens iets negatiefs voelt. Ik voel zelf ook wel eens minder mooie gevoelens, maar het lijkt mij geen probleem, omdat het voor mij duidelijk is dat de positieve gevoelens veel zwaarder wegen. Ik heb de indruk dat hij bang wordt van het hebben van zo’n intieme relatie. Ik kan natuurlijk denken wat ik wil, maar als hij zich laat leiden door het gevoel dat het niet loopt tussen ons vanwege die negatieve gedachten, begin ik weinig. Is er iets dat hij kan doen om achter zijn ware gevoelens te komen?
Moet ik blijven wachten op hem tot het goed komt? Het is overigens heel moeilijk om te stoppen met elkaar. We zijn ook nog eens collega’s. Ik hoop dat mijn relaas te volgen is en dat je een antwoord hebt waar ik weer verder mee kan.
Bij voorbaat dank.
J.

Het advies
Expert
Sybille Labrijn
relaties
Beste J,
Als je zelf recht door zee bent, verwacht je dat van een ander ook. Het zou waarschijnlijk niet bij je opkomen een relatie op een indirecte, passieve wijze te beëindigen, bijvoorbeeld door zo ‘moeilijk’ te doen en zoveel afstand te creëren, dat de ander het uiteindelijk wel uitmaakt. Toch komt dat voor.
Dit zijn harde woorden, dat besef ik. Natuurlijk kan ik niet met zekerheid zeggen dat dit bij jou speelt en al helemaal niet dat je vriend het hier bewust op aan stuurt. Ik heb wel stellige vraagtekens bij zijn motivatie; of dat nu is vanwege bindingsangst of blokkades in zijn gevoelsleven.
Wat ik lees is dat je vriend een dubbele boodschap uitzendt: hij zegt ‘ja’ en hij houdt tegelijkertijd de boot af. Jij probeert je in hem in te leven en je probeert zijn gedrag en gevoelens te interpreteren. Daarmee ga je voorbij aan wat dit met jou doet. Natuurlijk is het hartstikke rot en vervelend dat hij na zo’n mooie en veelbelovende start plotsklaps ‘miert’ over vage zaken. Je ‘uiterlijk’ kent hij langer dan vandaag, door zich achter zijn niet ‘optimale gevoelens’ te verschuilen, maakt hij zichzelf en jou onmachtig.
Mijn advies: ga hem niet ‘redden’ door te proberen zijn gevoelens voor jou te herstellen. Hij is de enige die dat kan. Neem afstand. Kijk of hij moeite voor je doet; of hij voor je gaat. Trek in geen geval de kar in je eentje. Als hij zich niet voor jullie relatie inzet, is dat pijnlijk, verdrietig, maar kun je dat maar het beste nu al weten. Tot slot: blijf fier op jezelf. Dus laat je niet door hem vrijblijvend gebruiken: gezelschap, seks, leuke uitjes, samen eten en romantiek als het hem uitkomt en alle vrijheid eveneens als het hem uitkomt. Doe dat ook niet in de hoop dat het dan weer goed komt. Een relatie heeft meer kans van slagen als jij jezelf kunt zijn, gewaardeerd wordt en als je voor je belangen opkomt.
Succes!
Sybille Labrijn