De vraag
Mijn vader heeft een ander
Hallo,
Ik ben Lianda en ben 19 jaar. Mijn vader heeft op 1 april (lekkere datum ook) besloten bij mij en mijn moeder weg te gaan. Mijn ouders hadden steeds vaker ruzie. Ook omdat hij vaak moest ‘overwerken’. Mijn vader is toen een maandje gaan nadenken in België. Al na twee weken hadden mijn ouders afgesproken. En vertelde hij dat hij al anderhalve maand een nieuwe vriendin had. Dit bleek een goede vriendin van mijn ouders, die inmiddels weduwe geworden was. Ze zijn vorig jaar ook nog met haar op vakantie geweest!
Voor mijn moeder kwam dit geheel onverwachts. Ik heb hem gevraagd waarom hij ons bedrogen heeft. Hij antwoordde dat hij niet anders kon. Ik vind dat belachelijk en denk ook dat hij al veel langer iets met die vriendin heeft. Het contact met mijn vader is nu erg slecht. Als we elkaar spreken, scheldt hij mij de huid vol. Ik hoef hem nooit meer te zien! Mijn zus spreekt hem nog wel. Wat voor mij en mijn moeder erg lastig is. We begrijpen het niet. Ze zijn ook nog niet definitief gescheiden.
Mijn vader doet steeds moeilijker. Zo heeft hij bijvoorbeeld geëist dat mijn moeder meer gaat werken. Hij heeft zelf maar even een vacature voor haar opgezocht als verpleegkundige in de thuiszorg. Ze heeft daar helemaal de diploma’s niet voor! En dat weet hij ook! Ze werkt nu al vijftien uur per week en kan niet meer werken in verband met ernstige rugklachten. Daarnaast heeft mijn vader schulden, waar mijn moeder ook voor opdraait. We moeten ons huis binnen een jaar verkopen en verhuizen. We zijn al bijna een jaar bezig met een nieuw huis zoeken, maar dit lukt niet. Straks staan we op straat! Mijn vraag hoe kan ik hier met mijn moeder en zus goed mee omgaan? We gaan er aan onderdoor.
Lianda

Het advies
Expert
Sybille Labrijn
relaties
Beste Lianda,
Je verhaal is een aaneenschakeling van trieste gebeurtenissen. Ik kan me voorstellen dat je boos bent op je vader en dat je je moeder wilt steunen waar je kunt.Wat betreft je moeder. De problemen die je beschrijft zijn torenhoog. Ik denk dat jij je eraan vertilt als je probeert dit samen met je zus en je moeder op te lossen. Je steunt je moeder het beste als je haar aanmoedigt hulp te zoeken: bij haar vriendinnen voor een luisterend oor, bij het maatschappelijk werk voor steun bij de praktische afwikkeling van zaken.
Wat betreft je vader. Je bent boos ook omdat je ziet hoezeer je moeder het slachtoffer is van deze situatie. Een verhaal heeft echter altijd twee kanten. Je weet wat het verhaal van je moeder is en het is overduidelijk dat je achter haar staat. Het lijkt erop dat je zus de kant van je vader gekozen heeft; dus dat er twee ‘kampen’ zijn ontstaan. Omdat je zo meevoelt met je moeder ben je misschien geneigd om haar als ‘goed en onschuldig’ te beoordelen en je vader als ‘slecht en schuldig’. De waarheid ligt waarschijnlijk veel meer in het midden.
Mijn advies is verbreek het contact met je vader niet helemaal, houd een lijntje open. Wat je over je vader schrijft klinkt mij niet zo zeer als ‘slecht’ in de oren, dan wel dat bij hem, evenals bij je moeder, onmacht een grote rol speelt bij hoe zij zich nu opstellen. Wat betreft jezelf. Voor een negentienjarige is het belangrijk een veilig nest te hebben waar vandaan ze haar vleugels uit kan slaan. Dat veilige nest is weggevallen. Je lijkt nu alle energie die je hebt te steken in de heropbouw van dat nest. Hoe intens verdrietig ook, dat kun je niet. Dat ligt buiten jouw vermogen.
Jouw moeder zal haar leven zelf weer moeten opbouwen (in goed contact met jou) en ook jij zult je met je eigen toekomst bezig moeten houden (en daarbij zal je moeder een warme plaats in je hart blijven nemen). Steek energie in je studie of werk, in (het vinden van) je eigen woonruimte en wacht daarmee niet op het moment dat het met je moeder weer helemaal goed gaat. Ook als je bouwt aan je eigen toekomst kun je er zijn voor je moeder, maar je kunt haar taken en rouwproces niet overnemen. Jullie gaan door een uiterst moeilijke periode, veel sterkte samen.
Sybille Labrijn
De periode na een scheiding is niet makkelijk. Hoe blijf je redelijk tegenover je ex? Hoe ga je om met woede en verdriet? En wat als er een nieuwe partner in het spel is? Relatietherapeut Sybille Labrijn gaf plusabonnees advies.
Sybille Labrijn schreef ook het boek De groeistuipen van de liefde. Overwin de zeven crises in je relatie.