De vraag
Bij elkaar blijven voor de kinderen?
Beste Jolet,
Mijn man en mijn dochter (9) hebben altijd al een moeilijke relatie gehad. Hij wond zich enorm op als ze niet gehoorzaamde. Na de geboorte van haar drie jaar jongere broertje verkoos hij hem; hij laat toe dat haar broertje haar lastigvalt, maar omgekeerd niet. Mijn man weigert ook om werk te zoeken. Ik denk niet dat het positief is voor de kinderen om zo samen verder te gaan, maar ik hoor steeds dat een echt gezin het beste is voor kinderen.
Ooit woonde ik anderhalf jaar alleen met de kinderen, toen mijn man in het buitenland verbleef. In die periode groeide mijn zoon weer normaal naar mij toe; hij was amper 3 jaar oud, maar zijn respect was helemaal zoek vanwege de behandeling die ik en zijn zus kregen van zijn vader. Wat raadt u me aan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Er lijkt me veel meer aan de hand dan dat uw man niet met uw dochter overweg kan. Uw man voldoet op meerdere fronten niet aan uw verwachtingen. Hij heeft geen goede invloed op zijn zoon, hij behandelt u niet met respect en hij weigert werk te zoeken. Weet hij wel hoe u over hem denkt? Anders wordt het hoog tijd. Hebt u hem ooit een ultimatum gesteld? Ik ben het met u eens: een 'echt gezin' is goed voor kinderen. Maar geldt dat ook voor dit gezin? Kinderen die zien dat hun moeder hun vader waardeloos vindt - en omgekeerd - zullen zich niet erg veilig voelen.
Ook krijgen ze een verwrongen beeld van de andere sekse en het huwelijk. Als u en uw man er niet voor kunnen zorgen dat het gezin echt goed gaat functioneren, is het misschien beter als u uw verantwoordelijkheid neemt door gescheiden verder te gaan.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp