De vraag
Mijn puber wijst alle hulp af
Beste Emmeliek,
Hoe help ik mijn bijna 18-jarige dochter die alles uitstelt en vermijdt en daardoor tegen haar zin van VWO naar MBO is gegaan? Ik ben een 54-jarige moeder – werkzaam in onderwijs/hulpverlening – en zie mijn dochter hetzelfde vermijdende gedrag vertonen als haar vader, mijn ex sinds 10 jaar met wie ik een redelijk goeie band heb.
We dachten eerst dat ze ADD had, ze vertoont namelijk veel van die verschijnselen. Onderzoek bij GGZ wees uit dat ze een zeer goed geheugen, IQ, plannings- en andere vaardigheden heeft. Maar ook dat ze in behoorlijke mate ‘moeilijke dingen’ vermijdt en uitstelt waardoor (?) ze bijvoorbeeld nooit geld heeft, geen baantje zoekt, gesprekken (op school bijvoorbeeld) uit de weg gaat, zich ziek meldt op ‘ongelegen’ momenten enz., maar ook alle hulp afwijst.
Ze kan alleen ‘behandeld’ worden als ze gemotiveerd is/zelf wil. Ik zie dat ze niet happy is op dit vlak en ze erkent dit sinds kort ook, maar geeft tegelijkertijd aan dat ze het niet weet en ook niet weet of ze het wil weten enz. Wat ik aandraag wijst ze af. Ze heeft wel een leuke vriendenclub maar die bestaat uit veel kids waar ook ‘iets’ mee is, ze voelt zich hier blijkbaar veilig bij. Vader is een ‘loner’ die zich met behoorlijk moeite staande houdt in zijn (goeie) baan, veel liegt over de kleinste zaken. Hoe stel ik mij op?
vr groet Corrie

Het advies
Beste moeder van een bijna 18 jarige dochter,
Als je zelf werkzaam bent in onderwijs en hulpverlening en wellicht ook ervaring hebt met pubers dan is het nog moeilijker om te zien dat je dochter niet happy is en alle hulp afwijst. Je wenst haar het beste toe en zou haar zo graag op het goede spoor helpen. Ik hoop dat wij je wat ruggensteun kunnen bieden.
Je schrijft dat je dochter zich veilig voelt bij vriendinnen, kids waar in jouw ogen ook ‘iets’ mee is. Je zou haar zo te horen, liever een andere vriendenkring toewensen. Haar vader is een ‘loner’ en heeft moeite om zich staande te houden, schrijf je. Gelukkig is het contact met je ex redelijk goed, maar klopt het dat je je ex ook ziet als iemand waar ‘iets ‘mee is? Eigenlijk vind je dat je dochter ‘behandeld’ moet worden en wellicht vind je dat dat ook beter zou zijn voor je ex.
Het klopt dat je dochter alleen geholpen kan worden als ze het zelf wil en gemotiveerd is. De eerste stap daartoe heeft ze reeds gezet! Dat ze sinds kort zelf erkent dat ze niet happy is, biedt namelijk een opening naar de volgende stap. Een stap die vooral kans van slagen heeft als jij nu niet in termen van behandeling denkt, maar insteekt op het gevoel van niet happy te zijn. Verwoord haar gevoelens met ‘Begrijp ik je goed…’, Je voelt je…’, Vertel eens, hoe gaat dat dan met…’. en hecht vooral belang aan haar mening.
Richt je dus zonder oordeel op wat haar aanspreekt, verdiep je in haar interesses en probeer je te verplaatsen in wat haar vriendinnen voor haar betekenen. Trap niet in de valkuil om haar jouw oplossingen aan te reiken, maar kijk vooral waar ze zelf mee komt. Het belangrijkste is dat je vertrouwen in je dochter hebt en dat ook naar haar toe kan uitstralen. Versterk haar in wat ze goed doet. En iedere kleine stap waarmee ze een moeilijkheid zelf overwint, verdient extra aandacht.
Mocht je nog vragen hebben of een afspraak willen maken neem dan contact met de Opvoeddesk op. Wij helpen je dan graag verder met een telefonisch of persoonlijk consult. De Opvoeddesk is bereikbaar op tel: 035-6957020.
Met vriendelijke groet,
Emmeliek Boost
de Opvoeddesk
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk
• Dossier puberteit Ze hangen lamlendig op de bank, komen te laat thuis, vergeten dat ze proefwerken hebben. Sommige pubertrekjes zijn zoals ze zijn – en de oorzaak zit in het brein. Alles over pubers in dossier puberteit.