De vraag
Mijn ouders negeren mij nu mijn broer dood is
Beste Jolet,
Ik ben 36. Mijn enige broertje is negen jaar geleden bij een auto-ongeluk om het leven gekomen; hij was toen 22. Mijn ouders hebben hem gedurende zijn leven niet altijd even plezierig behandeld en daarbij nam ik het vaak voor hem op. Sinds zijn dood plaatsen ze hem op een voetstuk en gaan ze helemaal op in hun rouw. Ze gaan bijvoorbeeld elke dag naar zijn graf.
Zelf heb ik inmiddels al ruim vier jaar geen contact meer met mijn ouders. Als ik probeer de relatie te herstellen, pakken ze dat niet op. Ze zijn bezig met hun verdriet en wentelen zich daarin. Komt het vaker voor dat ouders na het overlijden van een kind het (enig) overgebleven kind van zich afstoten? Zijn er boeken op dit vlak te krijgen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Op verliesverwerken.nl vindt u boeken over rouwverwerking, maar een specifiek boek voor u ken ik niet. Wel heb ik een idee over wat er tussen u en uw ouders is gebeurd. Het komt namelijk vaker voor dat familieleden in rouw uit elkaar drijven.
Vlak na het sterven voelt iedereen dezelfde schrik en verbijstering, maar daarna lopen de rouwpaden vaak uit elkaar. De een wil bijvoorbeeld veel praten over zijn verdriet terwijl de ander zijn emoties liever voor zichzelf houdt. Bovendien wordt door een sterfgeval vaak ‘oud zeer’ opgerakeld. Misschien dat sommige conflicten van vroeger, bijvoorbeeld over uw broer, nu weer zijn bovengekomen?
Om weer tot elkaar te komen helpt het misschien om die vervelende dingen even te laten rusten. Probeer het uw ouders niet al te veel kwalijk te nemen dat ze u hebben verwaarloosd, maar laat ze wel weten dat u hen mist.
Het zou fijn zijn als u met uw ouders herinneringen kon ophalen aan de leuke voorvallen die zich in het leven van uw broer hebben afgespeeld. U kende hem tenslotte zijn hele leven, net zo lang als zij. Misschien kunt u hun eens een brief sturen met een leuke herinnering aan uw broer?
vriendelijke groet,
Jolet Plomp