De vraag
Mijn kind is dwars, ik krijg hem niet eens aangekleed
Hoe ga je om met een kind dat dwars is en zich niet laat aankleden?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Welkom in de peuterpuberteit. Peuters willen veel wat fysiek nog niet lukt en ook nog eens niet altijd kan of mag. En ze zijn nog niet goed in staat met woorden duidelijk te maken wat ze willen of bedoelen. Dit kan behoorlijk frustrerend zijn! En dat uit zich vaak in driftbuien of een machtsstrijd.
Probeer er zelf niet te veel in mee te gaan door te dreigen, straffen, schreeuwen of discussiëren. Leg kort uit waarom iets niet kan of mag, bied een alternatief en geef je kind de regie waar het kan, bijvoorbeeld door hem te laten kiezen: zal ik je optillen als een vliegtuig of wil je als pandabeertje op mijn rug de trap op? Probeer situaties speels op te lossen: ‘Denk erom hè, als ik niet kijk niet je boontjes opeten!’.
Treed resoluut en duidelijk op als iets echt niet kan of mag, en als je kind in een driftbui belandt, laat hem dan uitrazen. Zorg dat hij zichzelf of anderen geen pijn kan doen, blijf in de buurt en laat merken dat je er voor hem bent. Je kind wordt echt overspoeld door emoties, dat is beangstigend en naar. Hij heeft je dan juist nodig!