De vraag
Mijn kinderen luisteren niet naar me
Zelfs als ik iets kleins vraag, zoals ‘Wil je even afruimen?’ doen mijn kinderen (15 en 13) het vrijwel nooit. Ik krijg antwoorden als ‘Later’ of ‘Laat hem het maar doen’. Meestal heb ik geen zin in gezeur en doe ik het maar zelf, maar eigenlijk ben ik het echt zat. Wat kan ik hieraan doen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Je pubers zijn eraan gewend geraakt dat jij het uiteindelijk toch wel doet. Hoog tijd om met ze om tafel te gaan zitten en samen afspraken te maken. Geef aan dat je echt niet blij bent met hoe het nu gaat. Je kunt ze ook vragen hoe zij het vinden gaan, worden ze inmiddels niet gek van jouw ‘gezeur’?
Zet vervolgens het kader neer: jullie leven samen in een huis en zij zijn oud genoeg om verantwoordelijkheid te nemen voor bepaalde taken. Jij doet al heel veel en zij zullen ook dingen moeten doen en iets voor een ander moeten overhebben.
Geef vervolgens aan welke dingen je graag anders zou willen organiseren en brainstorm samen over de invulling daarvan. Maak afspraken over hoe bepaalde taken worden verdeeld en wanneer die uiterlijk gedaan moeten zijn. Beloof zelf dat je er niet meer over begint als je kinderen zich aan die afspraken houden en kom die belofte ook na.
Door het zo aan te pakken, luister je echt naar je kinderen en geef je ze een gevoel van regie – dat is vooral voor pubers heel belangrijk. Op die manier kun je ook op meer commitment rekenen.