De vraag
Mijn vriend heeft geen tijd voor mij
Hallo mevrouw Verweij,
Ik heb een vriend die heel erg druk is: hij loopt co-schappen dus gaat na zijn werk vaak leren, ook in het weekend. Als hij dan vrij heeft gaat hij met vrienden uit. Dat vind ik op zich niet zo erg, want die moet hij ook blijven zien.
Maar eigenlijk gebeurt dat best vaak. Ik durf hem er niet zo goed naar te vragen en ik vraag me af hoe belangrijk hij mij vindt. Dit is voor mij het enige probleempje, voor de rest hebben mijn vriend en ik een supergoede relatie.
Groet,
Jvm

Het advies
Beste Jvm,
Dank voor je vraag! Bij mij roept deze direct een tegenvraag op: wat maakt dat jij dit onderwerp niet ter sprake durft te brengen? Ben je bang voor een conflict of zijn er andere bezwaren?
Een mooie manier om lastige onderwerpen te bespreken is om ze aan te kondigen; ‘vanavond wil ik even met je praten over iets dat me dwarszit’. Een goed gesprek hoeft overigens niet lang te duren, integendeel, als je binnen een uur niet gezegd hebt wat je te zeggen hebt, kun je ervan uitgaan dat je dat ook binnen twee uur niet lukt. Vaak worden we onzorgvuldiger hoe langer we praten, dus waak daarvoor.
Als dat heerlijke avondje praten dan eenmaal gekomen is, zorg dan dat je voorbereid bent, dat je in een paar zinnen kunt zeggen waar het over gaat. Ga vooral niet zitten jij-en! In jouw geval zou een mooie openingszin zijn; ‘ik begrijp het dat je het erg druk hebt, ik respecteer ook al je bezigheden; het enige wat voor mij lastig is, is dat ik niet altijd voel dat jij mij ook belangrijk vindt.’
Mocht hij antwoorden, ‘ja maar (= nee!), dat ben je wel voor me’, herhaal dan dat dat wel zo kan zijn, maar dat dit voor jou niet zo voelt. Een vervolgfase in het gesprek zou dan kunnen zijn, dat jullie gaan kijken wat jou belangrijker zou doen voelen. Zou je het bijvoorbeeld fijn vinden als hij je af en toe meevraagt als hij uitgaat? Of dat hij je sms’t als hij met zijn vrienden op stap gaat?
Kortom, denk eens na over wat jou belangrijk doet voelen..Succes!
Vriendelijke groet,
Irene Verweij