De vraag
Weggaan of blijven?
Hallo Charles,
Mijn partner wil geen kinderen. Ik ben bijna 35 en wil ze wel. Onze relatie botert de laatste tijd niet. Mijn partner wil niet praten want als we het niet eens zijn denkt hij dat we ruzie hebben. Ik heb voorgesteld relatietherapie te doen maar dat wil hij niet. het is een lieve man dat maakt weggaan moeilijk. Heb je een tip hoe ik het probleem het beste kan aanpakken? Ik heb geprobeerd bij hem weg te gaan maar kan hem niet goed loslaten. Wat betekent dit?
Bloem

Het advies
Beste Bloem,
Jouw vraag is heel belangrijk, omdat zo veel vrouwen zich in een soortgelijke situatie bevinden. Je moet je relatie nog eens goed onder de loep nemen. Wat heb je aan een man die weliswaar lief lijkt, maar die niet eens wil praten over jouw behoeften en de vervulling daarvan? Hij klinkt als het soort man die aardig is wanneer alles verloopt zoals hij dat wil, maar zich als een schildpad in zijn schild verstopt wanneer het niet gaat zoals hij dat wil. Misschien hoopt hij dat als hij gewoon lang genoeg wacht, het op een gegeven moment voor jou te laat is om een kind te krijgen. Je moet tegen hem zeggen: ‘omdat dit zo’n belangrijke behoefte van mij is en jij niet bereid bent met een specialist daarover te praten, wil dit voor mij zeggen dat je niet om mij en om onze relatie geeft.’
Onthoud goed, als je echt een kind wilt en je krijgt het niet, dan zal de teleurstelling, naarmate de jaren verstrijken, verergeren en omslaan in haat. Er zijn genoeg mannen te vinden die wél een geweldige vrouw zoals jij willen en die wél bereid zijn over dingen te praten als die aan de orde komen en die ook graag kinderen willen. Als je eerlijk tegenover jezelf bent, verdien je dan niet beter dan wat je nu krijgt?
Dr. Charles Foster