De vraag
Ik wil al jaren van hem scheiden
Beste Sylvia,
Ik heb al meer dan 20 jaar een relatie, we hebben twee kinderen (tieners). Eigenlijk wil ik al vele jaren van hem scheiden. Hij is nooit slecht voor me geweest, maar de liefde voor hem is helemaal over. We kunnen wel goed door een deur. Praten over kinderen is echter het enige wat mij/ons gezamenlijk boeit.
Hij is nog helemaal gek op mij, wil me niet kwijt. Ik heb de afgelopen jaren een paar keer duidelijk gezegd dat ik bij hem weg wil. Hij gaat dan hulp zoeken, is mega verdrietig, vind mij te hard enzovoorts. Ook nu gaat hij naar een therapeut omdat hij zelf ook vindt dat hij hulp nodig heeft.
Hij heeft bijna alle punten van een narcistische persoonlijkheidsstoornis: heeft bijna geen vrienden, beperkt mij al die jaren in mijn vriendschappen, heeft een relatie gehad, heeft altijd ruzie met mensen die hem tegenspreken of zoals hij denkt over hem praten, negatief zijn. Maar hij is ook enorm onzeker.
Hij heeft heel zijn leven alleen om mij heen gebouwd, wat mij helemaal beknelt. Hij vindt dat ik alle ruimte krijg en kan doen wat ik wil. Maar als ik uit eten ga met vriendinnen belt hij me wel altijd even op, of komt me halen. Hij wil altijd controle houden op mij. De seks is nooit wat geweest. De afgelopen jaren al helemaal niet, want ik wil het niet!
Tot slot: Ik durf het bijna niet hardop te zeggen en het is ook een heel groot geheim: ik heb een geweldige lieve aardige sociale en super iemand leren kennen. Ik weet dat het helemaal niet kan en mag, toch, het is mij overkomen. Ik heb het laten gebeuren en er voor open gestaan. Ik was toe aan liefde in mijn leven. Ik durf er thuis niets over te zeggen… zoals je zult begrijpen. Kun je me helpen? Heb je advies?
Groeten van Tinkel

Het advies
Beste Tinkel,
Uit jouw schrijven blijkt dat jullie eigenlijk niet meer zoveel delen. Hij is zo onzeker en denkt dat de wereld om hem heen draait. Hij is daarnaast ook nog bang dat hij je kwijt raakt, zodat jij het er benauwd van krijgt. Ik hoor eigenlijk geen positieve geluiden, behalve dan dat jullie goed door een deur kunnen en samen kinderen opvoeden. Echter, de kinderen gaan binnenkort uit huis en dan blijf je met zijn tweeën over.
Beantwoord de volgende vraag: Wat houd me tegen? Kijk eens wat daar uit komt.
En beantwoord daarna de vraag: Wat is de reden dat ik weg wil? Leg beide antwoorden naast elkaar en maak een beslissing. Overweeg daarin ook de reactie van je kinderen. In hoeverre raken zij van slag als jullie uit elkaar zouden gaan. Staan er belangrijke momenten te wachten in hun leven op korte termijn, enz…. En neem dan een beslissing die goed is voor jou! Zonder dat je rekening houdt met hem! Want als jij gelukkig bent, zal je omgeving dat uiteindelijk ook zijn in welke vorm dan ook!
Groetjes
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl