De vraag
Mijn vriend wil kinderen, ik niet
Mijn vriend (31) en ik (37) hebben een fijne relatie, maar al twee jaar speelt het thema ‘kinderwens’ ons parten. Aanvankelijk wilden we allebei geen kinderen, maar mijn vriend wil ze nu wel, ook als hij daarvoor de relatie moet beëindigen. Met een psycholoog heb ik mijn kinderwens onderzocht, maar ik wil echt niet. Wel vraag ik me af of ik later geen spijt zal krijgen. Mijn gevoel voor hem is helemaal niet weg, maar kan ik me nog wel voor hem openstellen als de kans klein is dat hij bij me blijft?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is heel tragisch dat uw fijne relatie op deze manier op het spel komt te staan. Maar als u beiden echt zeker weet wat u wilt, dan komt inderdaad het einde in zicht. Ik vraag me af of uw vriend al ver genoeg is in zijn beslissing over de relatie. Hij is immers nog maar kort van mening veranderd. Ik zou geen overhaaste stappen zetten of tegen uw gevoel in de relatie beëindigen, maar het zal moeilijk zijn om gewoon door te gaan alsof er niks aan de hand is. Het is wijs dat u dat zelf inziet. U zult steeds opnieuw moeten afwegen of u, terwijl uw vriend twijfelt, bij hem wilt blijven.
Het is best mogelijk dat u later nog eens gaat aarzelen over uw beslissing om geen moeder te worden, maar dat lijkt mij geen reden om een diepgevoelde wens te negeren die u al lang heeft. Elke ingrijpende keus brengt nu eenmaal met zich mee dat je je later soms afvraagt ‘Wat als ik het anders had gedaan?’