De vraag
Hoe krijg ik mijn ex-vriend terug?
Mijn ex-vriend heeft een jaar geleden een punt achter onze relatie gezet omdat hij me ‘niet goed genoeg’ vond. Hij wilde iemand met wie hij diepgaande gesprekken kon voeren en hield me steeds vaker weg bij zijn vrienden.
Volgens mij voldoet hij aan de beschrijving van een narcist. Maar ik hou van hem en trek me zijn kritiek aan. Daarom ontwikkel ik mezelf door te gaan studeren. Ik hoop dat hij me terug wil. Hoe kan ik hem overtuigen?

Het advies
Expert
Martin Appelo
Narcisme
Het klinkt mooi: een vrouw die speciaal voor haar ex aan de studie gaat, in de hoop dat hij haar terug wil. Maar vanuit psychologisch perspectief lees ik: ‘Hij vindt me niet goed genoeg’, ‘Hij wil dat ik anders ben.’ En: ‘Ik probeer hem te pleasen’, ‘Ik probeer aan zijn verwachtingen te voldoen in de hoop dat hij weer van me houdt.’
Je partner niet goed genoeg vinden, is nooit een goede basis voor een relatie en (wanhopig) proberen om aan de verwachtingen van de ander te voldoen evenmin. Of de ander nou narcistisch is of niet.
Een goede relatie bestaat bij de gratie van de diep beleefde wens om verbonden te zijn met de ander, in combinatie met het vermogen om ‘vrije ruimte’ te geven: de ander anders laten zijn dan je misschien zou willen. Ik zou je dus op het hart willen drukken om te stoppen met pleasen, want wie vooral probeert om het de ander naar de zin te maken, raakt uiteindelijk zichzelf kwijt.