De vraag
‘Mijn familie keurt mijn vriend af’
Ik (39) heb een relatie met een gescheiden man met kinderen. Mijn moeder en broer willen niks met hem te maken hebben. Zij vinden dat ik veranderd ben en dat ik niet slim bezig ben. Ze zeggen ook dat ze zich voor mij schamen. Alles wat ik ertegen inbreng, komt niet aan. Familiebezoekjes zijn hierdoor stressmomenten. Hoe kan ik deze situatie veranderen?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Allereerst is het belangrijk dat je voor jezelf een aantal vragen beantwoordt: sta je helemaal achter je keus voor deze man en zijn kinderen? Kiest hij ook helemaal voor jou? Hebben jullie gezamenlijke toekomstplannen en passen de keuzes die jullie voor jullie relatie en zijn kinderen maken bij jou als persoon? Je familie zegt dat je veranderd bent. Past datgene waarin je veranderd bent bij wie je echt bent? Als je zeker weet dat je doet wat bij je past, kun je met je moeder en broer gaan praten. Sta open voor hun bezwaren. Het kan zijn dat ze je iets gunnen wat bij hun ‘plaatje’ past. Dat ze je willen beschermen tegen iets waarvan ze denken dat het jou schaadt. Vertel hen dat je dat begrijpt en hun betrokkenheid en zorg waardeert. Vraag dan om vertrouwen en leg uit dat je keuzes maakt die bij je passen en dat je daarvoor zelf de verantwoordelijkheid neemt. Maak je moeder en broer ook duidelijk dat je heel graag goed contact met hen blijft houden. Vraag ze om je keuze (en de man en kinderen die daarbij horen) te respecteren. Gun ze vervolgens de tijd om te wennen aan dit ‘plaatje’ en vertel ze regelmatig dat het goed met je gaat. //