De vraag
Mijn vrouw is fysiek gewelddadig
Beste Jolet,
Mijn vrouw weet, net zoals ik, heel goed wat ze wil, maar ze wil die mening graag aan me opleggen. We hebben daarom veel ruzie. Mijn vrouw gaat dan helemaal los, op een nogal laag niveau – en nu ben ik nog heel mild. Ook wordt ze fysiek gewelddadig. Als de rust is weergekeerd, kan ik haar mijn bezwaren niet duidelijk maken. Ik weet niet meer wat ik moet doen om onze relatie te laten voortbestaan.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet,
Emoties zijn niet te voorkomen, maar van volwassen mensen verwachten we wel dat ze zich inhouden in wat ze ermee doen. Wees heel helder: vertel uw vrouw welk gedrag voor u onacceptabel is, bijvoorbeeld schelden, slaan, dreigen, spullen kapotgooien. Ze moet ook weten dat u de relatie wilt beëindigen als ze daar niet mee ophoudt. Stel verder duidelijk grenzen aan haar invloed: dit bepaal ik zelf.
Verder is het belangrijk dat uw vrouw begrijpt dat haar emoties worden gerespecteerd, maar dit gedrag niet. U lijkt me een zachtaardig man, maar misschien is er toch iets in uw gedrag dat uw vrouw prikkelt tot agressie? Zo’n wisselwerking ontstaat bijna altijd als er veel ruzie is. U bent er wellicht aan gewend geraakt om u te verschansen zodra haar stemming omslaat. Die afstand kan haar machteloze woede voeden. Ga nu naast haar staan. Vertel dat u haar wilt helpen als zij dit gedrag wil aanpakken.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp