De vraag
Ik krijg steeds ruzie met mijn baas
Beste Ursela,
Controlefreak. Ik kan niet tegen veranderingen die ik niet zelf in de hand heb. Ik heb graag de controle over alles zelf in handen. Vandaar ook dat ik weer eens ruzie heb met een leidinggevende.
Ik heb sinds een jaar een nieuwe leuke baan met leuke gezellige collega’s. Een half jaar geleden heb ik een nieuwe manager gekregen en dit is dus ruzie geworden. Als ik hem zie/hoor aankomen dan staan mijn haren al rechtovereind. Hij kan niets goed bij me doen en ik zet hem voor schut waar iedereen bij is.
Het probleem is dat ik me weer moet bewijzen tegenover hem en dat doe ik op de verkeerde manier. Ik geef die nieuwe man geen kans en hak er gelijk op in. Eigenlijk ben ik hem aan het uit testen zoals een kind ‘hoe ver ik kan gaan?’. En vaak is het dan al zo ver uit de hand gelopen dat er geen redden meer aan is. Zo ook nu. Dit is al de vierde of vijfde keer dat het mij bij een werkgever overkomt dat ik ruzie krijg met een leidinggevende die na mij in dienst is gekomen.
Hoe red ik mij hier uit en hoe moet ik hier in het vervolg mee om gaan?
Groeten van een ezel van 45

Het advies
Beste Ezel van 45,
Jouw zelfinzicht is een compliment waard! Echt heel prijzenswaardig! Maar ja, hoe nu verder? Hoe red je je uit je huidige situatie? En, hoe kun je je in het vervolg het beste opstellen?
Wat mij nog wel intrigeert zijn je woorden ‘ik heb graag de controle over alles’, ‘ik moet me weer bewijzen’, ‘dit is al de vierde of vijfde keer dat ik ruzie krijg met een leidinggevende die na mij in dienst is gekomen’. Dit lezende vraag ik mij af of er misschien nog wel meer speelt.
Of een gevoel van ‘gepasseerdheid’ mogelijk ook een ingrediënt is van je huidige gedrag/opstelling? Hoe het ook zij, ruzie met je leidinggevende is inderdaad verre van ideaal.
Om de sfeer te stabiliseren kun je een gesprek met je leidinggevende aangaan.
Begin als introductie met de erkenning dat jullie geen ideale start hebben gemaakt. En dat je dat jammer vindt. Overweeg de hand in eigen boezem te steken.
Vertel hem wat jou dwars zit en wat je van je werk/van hem als leidinggevende verwacht.
Laat ook je leidinggevende zijn kijk op de zaak geven. Sta open voor feedback/zijn reactie. Luister actief en houd er rekening mee dat je mogelijk een paar minder plezierige woorden te horen krijgt. Ga niet in de aanval/de verdediging maar hoor het ‘zakelijk’ aan.
Kijk naar jullie gezamenlijke belang: een goede werksfeer, een goede arbeidsrelatie.
Zoek naar een voor beide partijen werkzame/bevredigende oplossing.
En wat de toekomst betreft, daarbij is het zeker raadzaam een ruzieachtige sfeer koste wat kost te vermijden. Wees liever assertief dan agressief. En pak mogelijke conflicten op een minder emotievolle/op een meer ‘objectieve’ manier aan. Sta open voor een goede en openhartige samenwerking, waarbij je leert ‘los te laten’. Misschien dat het boek van Jolet Plomp ‘Loslaten kun je leren’ je daarbij op weg kan helpen.
Ezel van 45 (wat je natuurlijk niet bent, want daarvoor ben je veel te slim), veel sterkte en succes bij het in de praktijk brengen van je wijze zelfinzicht!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.com