De vraag
Mijn familie geeft me weinig vertrouwen
Hoe blijf je in je eigen kracht staan als je omgeving je steeds onderuit haalt? Ik vind het lastig om in mijzelf te blijven geloven en niet overal aan te twijfelen, vooral als familie bijvoorbeeld het stemmetje in je hoofd brengt dat je toch gaat mislukken of het niet goed gaat doen.

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Je omgeving geeft je niet veel vertrouwen, terwijl dat iets is wat je nodig hebt om iets te doen wat moeilijk is. We weten uit onderzoek dat als je gericht bent op jezelf ontwikkelen (leren), je meer vertrouwen in eigen kunnen hebt dan wanneer je vooral gericht bent op het krijgen van goede en/of vermijden van slechte beoordelingen (presteren).
Als je je hiervan bewust wordt zal je merken dat als je je richt op presteren, je doel wordt om te vermijden dat je het slecht gaat doen. En dat werkt juist ondermijnend voor je prestaties. Je kunt beter jezelf ontwikkelen als doel hebben. Bijvoorbeeld: ‘Ook al denken ze dat ik het niet kan of het niet gaat lukken, ik wil dit graag leren en als het mis gaat dan leer ik daar ook weer van.’