De vraag
Mijn ex wil alleen praten via mijn zoon
Hallo Ursela,
Ik heb een zoon van dertien uit een vorig huwelijk. Twaalf jaar geleden ben ik gescheiden. Mijn ex en ik communiceren nog steeds niet goed omdat onze omgangsregels mijlenver uit elkaar liggen. Als we al telefonisch contact hebben, loopt het steevast uit op irritatie en daar is mijn zoon de dupe van. Mijn ex wil alles afspreken met mijn zoon zelf, maar die geeft aan dat hij dat moeilijk vindt.
Naar mijn zoon toe voel ik me behoorlijk tekort schieten, maar ik zie geen oplossing. Wat zou een goede regeling zijn waarin met name mijn zoon zich prettig kan gaan voelen?
Hartelijke groeten Marga

Het advies
Beste Marga,
Je doet nog zo je best en toch voel je je tekort schieten. Want wat je inderdaad niet wilt, is een zoon die de dupe wordt van irritaties tussen zijn ouders. Daarom heeft een goede regeling waarbij jouw zoon zich prettig voelt met recht de hoogste prioriteit. Maar hoe kunnen we dit nu zo snel mogelijk realiseren?
Om jouw zoon zoveel mogelijk te ontlasten, niet het middelpunt van welke discussie dan ook te laten worden, is het volgende te overwegen.
• Ga met zijn drieën om de tafel zitten. Maak van tevoren de afspraak dat jullie actief naar elkanders voorkeurswensen zullen luisteren, zonder elkaar te interrumperen en/of te bekritiseren. Houd daarbij alle drie het gezamenlijke belang voor ogen. Maak er geen individuele strijd van, maar ga voor een win-win situatie. Pas nadat jullie elkanders wensen inzichtelijk hebben gekregen, gaan jullie per item na wat een ieder daarvan vindt. Een bespreking die wordt afgerond met deelbesluiten: per wens nemen jullie gezamenlijk een beslissing.
• Overigens zouden jullie ter begeleiding van deze sessie de inschakeling van een mediator, als onpartijdige vierde, kunnen overwegen.
• Wat ook mogelijk is, als jullie écht niet met zijn drieën in conclaaf willen gaan, is een objectieve vertrouweling als bemiddelaar te laten optreden. Iemand die jullie alle drie waarderen en die de belangen van jullie zoon graag wil behartigen.
Marga, ik hoop van harte dat jullie, in het belang van jullie zoon, jullie kloof aan denkbeelden weten te overbruggen. Graag wens ik jullie daarbij veel sterkte!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com