De vraag
Moet ik mijn moeder aangeven?
Mijn moeder en stiefvader plegen uitkeringsfraude. Ik heb nooit aangifte gedaan omdat ze toch mijn moeder is, al is onze band slecht. Vorig jaar verbrak ze echter heel bot het contact. Nu wil ik wel aangifte doen, maar ik aarzel over mijn motieven. Wil ik dit uit wraak? Mijn moeder heeft borderline; ze denkt heel erg zwart-wit en heeft altijd conflicten met instanties. Ik vind het vervelend dat ik toekijk bij fraude zonder iets te doen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Wat weegt het zwaarst: de verbroken relatie met uw moeder of de fraude? Ik zou eerst het probleem aanpakken dat u het meest dwarszit. Als u de relatie wilt herstellen, zult u over haar botheid heen moeten stappen, beseffend dat haar borderline-stoornis daarin een rol speelt. Later kunt u dan de fraude ter sprake brengen.
Als u die fraude eerst wilt aanpakken, zal dat jullie relatie verder verslechteren. Bovendien krijgen uw moeder en stiefvader grote moeilijkheden. Kan uw moeder dat aan? Wilt u haar dat aandoen? Het is zwaar om zo heen en weer geslingerd te worden tussen loyaliteit aan uw moeder en uw rechtvaardigheidsgevoel. Ik zie nog een tussenweg: laat ze weten dat u de fraude zult aangeven als ze er niet mee stoppen. Het getuigt van gewetensvolheid dat u over uw motieven aarzelt – ik wens u veel wijsheid bij deze beslissing.