De vraag
Mijn ex praat niet meer met mij
Sinds juni 2004 zit ik in het proces van scheiden van mijn ex. De scheiding is in februari van dit jaar officieel uitgesproken. De omgangsregeling voor onze kinderen is redelijk geregeld maar ik loop elke 14 dagen weer tegen een enorm communicatieprobleem aan. Mijn ex zegt totaal niets tegen mij en wil ook niet met me praten. Hij geeft mij hier de schuld van, ik heb er veel voor over om toch tot een communicatie t.g.v. onze drie kinderen te komen. Naar hen toe is mijn ex altijd erg negatief over mij. Zelf ben ik natuurlijk ook nog boos maar ik zal niet negatief over mijn ex praten tegen mijn kinderen. Graag zou ik willen weten hoe ik mijn ex zo ver kan krijgen dat hij op zijn minst weer met mij praat over onze kinderen, ze zijn nog hartstikke jong (3 jongens van 7,5 en 4 jaar) en we zijn door hen voor altijd met elkaar verbonden.
Aldo

Het advies
Expert
Sybille Labrijn
relaties
Beste Aldo,
Het is een lastige situatie. Maar hoe belangrijk het ook is om met je ex te blijven praten over de kinderen, hoe goed jouw bedoelingen ook zijn, zolang je ex geen opening geeft voor een dialoog, krijg je dat niet voor elkaar. Aan hem trekken, het steeds weer proberen, kan dan averechts werken. Hij kan zich er nog meer door gaan terugtrekken. De situatie zo laten zoals het is, is ook onbevredigend.Ik vermoed dat je ex ook niet met jou naar een maatschappelijk werker wil gaan, om met een onpartijdige deskundige het over het belang van de kinderen te hebben. Als hij hiervoor wel open zou staan, zou dat alle partijen kunnen helpen. Wat je nog zou kunnen proberen: misschien is er een derde, iemand die zou kunnen bemiddelen, waar jullie beiden vertrouwen in hebben? Zo niet, dan hoop ik dat je ex, doordat je de zaak wat laat betijen, in de loop van de tijd milder wordt, dat zijn boosheid slijt en hij weer waardering voor
jou in je rol als moeder kan ervaren. Maar wat doe je ondertussen met zijn negatieve uitspraken over jou tegenover de kinderen? Natuurlijk is dat kwetsend en zijn de kinderen niet gediend met negatieve opmerkingen over hun moeder. Toch zou ik niet in de verdediging gaan ten aanzien van de kinderen, zou ik niet de kinderen steeds uithoren over wat vader nu weer heeft gezegd. Je zou de kinderen wel kunnen uitleggen dat papa boos is; en dat twee mensen een verschillende kijk kunnen hebben op dezelfde gebeurtenissen. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe!
Sybille Labrijn
De periode na een scheiding is niet makkelijk. Hoe blijf je redelijk tegenover je ex? Hoe ga je om met woede en verdriet? En wat als er een nieuwe partner in het spel is? Relatietherapeut Sybille Labrijn gaf plusabonnees advies.
Sybille Labrijn schreef ook het boek De groeistuipen van de liefde. Overwin de zeven crises in je relatie.