De vraag
Mijn zoon wil me niet meer zien
Tien jaar geleden ben ik gescheiden. Sinds ik een nieuwe relatie heb, loopt het helemaal fout tussen mijn 14-jarige zoon, mijn ex en mij. Na een banale puberruzie is mijn zoon naar mijn ex gegaan en sinds een jaar verstoot hij mij als moeder, evenals mijn ouders en vrienden. Ik mis hem heel erg. Hoe pak ik dit aan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Een bokkige puber denkt misschien: mijn moeder heeft een nieuwe liefde dus is er geen plaats meer voor mij. Daarom is het belangrijk dat uw zoon weet dat u hem niet kwijt wilt. Houd dus contact via mail, WhatsApp en dergelijke. Laat heel goed merken dat u hem mist en dat u niet degene bent die het contact stopt.
Probeer ondertussen om de relatie met uw ex te verbeteren. Het zou enorm helpen als hij vindt dat jullie zoon contact moet houden met u, ook al woont hij niet meer bij u. Schetst zijn vader een negatief beeld van u, dan zal dat de verwijdering bevorderen. Lukt het niet hierover een goed gesprek met uw ex te voeren, probeer dan om mensen uit de omgeving van vader en zoon in te schakelen als bemiddelaars.
Het is voor uw zoon moeilijk om op zo’n drastische beslissing terug te komen en het kan dus even duren voordat hij zich weer openstelt voor u. Een eerste stap kan zijn dat u op een feestje komt waar hij ook is, zodat u elkaar kunt zien zonder dat er direct heftige gesprekken worden gevoerd. U zult veel geduld moeten oefenen. Daar wens ik u sterkte bij.